EP3946165A1 - Implantat aus mit biologisch aktivem spendermaterial durchsetzten trägermaterial und verfahren zu dessen herstellung - Google Patents

Implantat aus mit biologisch aktivem spendermaterial durchsetzten trägermaterial und verfahren zu dessen herstellung

Info

Publication number
EP3946165A1
EP3946165A1 EP20702771.5A EP20702771A EP3946165A1 EP 3946165 A1 EP3946165 A1 EP 3946165A1 EP 20702771 A EP20702771 A EP 20702771A EP 3946165 A1 EP3946165 A1 EP 3946165A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
implant
layers
ceramic
carrier material
donor material
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
EP20702771.5A
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Adem Aksu
Frank Reinauer
Tobias Wolfram
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Karl Leibinger Asset Management GmbH and Co KG
Original Assignee
Karl Leibinger Medizintechnik GmbH and Co KG
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Karl Leibinger Medizintechnik GmbH and Co KG filed Critical Karl Leibinger Medizintechnik GmbH and Co KG
Publication of EP3946165A1 publication Critical patent/EP3946165A1/de
Pending legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/28Bones
    • A61F2/2875Skull or cranium
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/3094Designing or manufacturing processes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/30004Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis
    • A61F2002/30011Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis differing in porosity
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/3006Properties of materials and coating materials
    • A61F2002/30062(bio)absorbable, biodegradable, bioerodable, (bio)resorbable, resorptive
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/30199Three-dimensional shapes
    • A61F2002/30242Three-dimensional shapes spherical
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30317The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30667Features concerning an interaction with the environment or a particular use of the prosthesis
    • A61F2002/30677Means for introducing or releasing pharmaceutical products, e.g. antibiotics, into the body
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30772Apertures or holes, e.g. of circular cross section
    • A61F2002/30784Plurality of holes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2002/3092Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth having an open-celled or open-pored structure
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/3094Designing or manufacturing processes
    • A61F2002/30968Sintering
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/3094Designing or manufacturing processes
    • A61F2002/3097Designing or manufacturing processes using laser
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/3094Designing or manufacturing processes
    • A61F2002/30971Laminates, i.e. layered products
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00179Ceramics or ceramic-like structures
    • A61F2310/00293Ceramics or ceramic-like structures containing a phosphorus-containing compound, e.g. apatite

Definitions

  • Implant made of carrier material interspersed with biologically active donor material and
  • the invention relates to an implant, for example a cranial implant, for insertion into a (human) patient's body.
  • the invention also relates to a method for producing such an implant.
  • an implant is a non-body medical device that is introduced into a human or animal body and usually remains in the body for a defined period of time.
  • Cranial implants are cranial implants, i. H. Implants used in areas of a human or animal skull.
  • Resorbable / bioresorbable components / materials are materials / substances that a (patient) body can biologically absorb.
  • the cell metabolism or metabolism comprises all physical and chemical processes for the conversion of chemical starting materials into intermediate and end products in the body.
  • the ceramic or non-ceramic bone regeneration products currently available on the market or known as components of implants occur as granulates, hardenable cements or prefabricated molded bodies with simple, standard geometry. Thereby hardly any patient-specific implants with individually three-dimensionally adapted shape, structure and bioactive become
  • Materials with biological activity or bioactive substances are interactive substances that cause a positive cellular reaction and / or "repair" body tissue. It is known to coat implants with biological activation (coating), the coating being afflicted with stability problems for the implant and unsuitable for long-term activities.
  • ceramic materials are known which are introduced directly into the patient's body as granules or viscous paste. Such implants do not allow any structure-specific, geometric, pre-implantation shaping. Such changes can only be made through random changes in the implant composition
  • Implants with pores distributed like a gradient can be produced.
  • a medical device is known from EP 0 923 953 B1, for example, which has at least one portion that can be implanted in the body of a patient. At least a portion of the device portion is covered with a coating for the release of at least one biologically active material, the coating comprising a sub-layer having an outer surface and a polymer material having an amount of biologically active material therein for the timed Release from it contains.
  • the coating further comprises a discontinuous cover layer that covers less than the entire outer surface of the sub-layer, with covered and uncovered areas being formed through the entire outer surface of the sub-layers.
  • the cover layer comprises a polymer material that is free from pores and pore formers.
  • US Pat. No. 7,101,394 B2 discloses a medical device which supplies biologically active material to a patient's body.
  • a first cover layer comprises a biologically active material and optionally comprises a polymer material which is arranged on the surface of the medical device.
  • a second cover layer which has magnetic particles and a polymer material, is arranged on the first cover layer. The second cover layer, which has essentially no biologically active material, protects the biologically active material.
  • the implant has an at least partially resorbable and at least partially porous implant body made of a ceramic carrier material, e.g. a-TCP, ⁇ -TCP, hydroxyapatite, biphasic calcium phosphate, bioglass, ß-SiAION or
  • a donor material which, in the implanted state, releases ions to influence the patient's cell metabolism, and the donor material penetrates the carrier material.
  • the biologically active donor material which releases ions, is provided intrinsically structurally in the implant and not in the form of a
  • Implant coating is present.
  • the intrinsically provided biological activity means that the biological activity is a property of the implant itself and is not only applied externally to the implant. This means that the donor material is present over the entire implant volume.
  • Such an implant according to the invention enables optimal ingrowth of body soft tissue and new bone formation.
  • the implant according to the invention is biologically active longer than, for example, coated
  • Implants since the biological activity of the implant according to the invention comes from the inside (is intrinsic), not as in the case of coated implants in which only the surface is biologically active.
  • the donor material has ceramic and / or metallic particles. It is provided that the ceramic particles are bioresorbable. Such materials are particularly suitable for releasing ions and are therefore resorbable and bioactive.
  • the implant body it is expedient for the implant body to be divided into layers or subregions of different density and / or porosity. The biological activity is thus controlled by the layer geometry of the implant and by the ions released by the storage material.
  • such an implant is particularly well suited for the ingrowth of body tissue.
  • Connection channels are interconnected. Such connection channels connect pores with one another, so that they allow a substance exchange between the pores or across the pores and thus enable an improved and longer-lasting release of ions.
  • connection channels are arranged and concentrated so that when ions are released in the implanted state, the connection channels necessarily result (secondary connection channels), or that the connection channels are already present in the implant body before insertion into the patient (primary connection channels).
  • the implanted state is a state in which the implant is inserted into a patient's body or is present in the patient's body.
  • the implant body has a total porosity between 3% to 60%, in particular between 5% to 10%, preferably between 25% to 30%, more preferably between 50% to 60% and particularly preferably between 75% to 80%, having.
  • a total porosity in this area is particularly advantageous for the implant to grow in.
  • Implant body is in a range from 300 pm to 1,500 pm, in particular 350 pm to 450 pm, 800 pm to 900 pm, 1000 pm to 1200 pm.
  • the pore sizes are planned in advance and then implemented precisely in terms of construction. The pore sizes are therefore not generated randomly.
  • the largest possible choice of pore size for the respective application is possible Open-pore structure is possible with optimized mechanical conditions at the same time, and the optimal ingrowth of soft tissue and new bone formation in the patient's body are made possible.
  • pore gradients of 200 ⁇ m to 900 ⁇ m or up to 2500 ⁇ m are conceivable, the pore gradients each being stepped from one another by 100 ⁇ m.
  • the implant has a closed structure
  • the ceramic carrier material in the as yet unfinished implant is in the form of powdery or granular ceramic particles.
  • the granulate shape influences the geometric and biological properties in the implant.
  • the ceramic particles can be arranged partially crystalline or crystalline. This enables a more durable and long-lasting implant to be achieved.
  • a special embodiment is characterized in that the ceramic particles and the metal particles are spherical (spherical) with a respective particle size of the metal particles between 5-10 ⁇ m and the ceramic particles between 25-120 ⁇ m and / or the ceramic and metal particles are cubic (cube-shaped) with a Edge length of 5-25 pm for the metal particles and from 40-60 pm for the
  • Ceramic particles are.
  • a mixture of spherical and cubic particles ultimately achieves advantageous biomechanical strength.
  • the implant has first layers (for example the outermost 0 to 30 layers of the implant), last layers and middle layers
  • the implant is made hydrophobic or hydrophilic on different, in particular opposite, surfaces. This enables different possibilities of the implant for mechanical and physical interaction with the body tissue of a patient. These tissue interactions can be influenced (increased or decreased) via the partial resorbability of the defined structure or geometry of the implant.
  • the implant is manufactured using an additive / generative manufacturing process.
  • An implant manufactured using this method is particularly inexpensive to manufacture.
  • the object on which the invention is based is achieved by a method for securing the implant according to the invention.
  • the method has the following steps, which advantageously run one after the other and preferably in this order:
  • An implant produced according to these steps has the advantages defined above.
  • the invention relates to three-dimensional implants which are produced by additive manufacturing, the implants, for example, from ⁇ -tricalcium phosphate ( ⁇ -TCP), ⁇ -tricalcium phosphate ( ⁇ -TCP) and hydroxyapatite (HA) and mixtures of ⁇ -TCP and HA, so-called biphasic calcium phosphate (TCP), bioglass components, as well as mixtures of a-TCP, ß-TCP and HA, Zr02,
  • the ceramic particles or a composite of ceramic powder and the organic polymer matrix or an inorganic composite of a ceramic resorbable or non-resorbable material in combination with one or more are thereby energized
  • Implant with structurally defined macroscopic and microscopic porosity.
  • Generative manufacturing processes can be novel shape-related
  • Pore sizes of approx. 600 ⁇ m allow rapid ingrowth of
  • Blood vessels connective tissue and possibly bone tissue. Since the supply of nutrients to vital cells within the implant structure is only possible over a distance of 150-200 ⁇ m, primarily through diffusion, the formation of new blood vessels is a crucial process with regard to successful integration of the
  • the implant according to the invention is either completely or at least partially resorbable. This enables optimal soft tissue ingrowth and new bone formation. This extensive, vascular ingrowth helps transport important cells that fight infection deep into the implant. Large implants in terms of volume or smaller implants with a larger area due to the construction are particularly useful.
  • Implant and the biological activity of the implants will not be over
  • the implant according to the invention therefore does not receive any coating, but the biological activation of the implant according to the invention is intrinsically structurally present in it. This makes implants more robust during installation and biological activation of the implant is distributed over the time that the implant is in the patient's body.
  • the invention relates to a generatively manufactured, ceramic or partially ceramic, geometrically complex implant
  • the additively manufactured implant receives an increase in strength, the different energy inputs per layer and the pore strands connected by the connection channels are also exposed differently.
  • the ceramic implant is then given a heat treatment (in the temperature steps with the intervals 250 to 300 ° C, 380 to 400 ° C, 450 to 470 ° C and 600 to 650 ° C) without the pores being closed.
  • the heat treatment leads to an additional increase in strength, to a structural transformation as well as to changed surface properties of the
  • Temperature steps with the intervals 750 to 800 ° C, 870 to 890 ° C, 900 to 950 ° C, 950 to 1050 ° C, 1130 to 1170 ° C, 1200 to 1300 ° C and 1400 to 1450 ° C) can achieve smooth surface properties the implant is porous on the inside.
  • the implant can be made from at least one or two or three or four of the aforementioned material components.
  • the resorbable portion of the implant according to the invention can be between 0 and 100%, in particular between 20 to 30% or between 45 to 50% or between 65 to 80%. From the outside to the inside (from its outer to its inner layers), the implant can be constructed in such a way that the outer layers are resorbable to a large extent, the resorbability of the layers decreasing continuously or discontinuously from the outer to the inner layers.
  • the implant according to the invention can have specific structures for the fixation with the aid of screws or fixation devices made of titanium,
  • the fixation structure should have a wall thickness between 0.5 mm and 20.0 mm.
  • the three-dimensional implant according to the invention is provided with omissions or gaps in the case of an augmentation (method for rebuilding autologous bone using hererologic, xenogenic or synthetic bone replacement materials) with the implant according to the invention, in particular a dental implant.
  • the purpose of these omissions is to communicate with autologous bone tissue or bone fragments (the patient's own body
  • Bone tissue / bone fragments during implantation (during the
  • Holes can have a size of 1.0 to 1.5 mm, 1.5 to 2.0 mm, 2.0 to 2.5 mm or 2.5 to 2.8 mm. If larger bone fragments are to be introduced into the implant or if the implant is larger
  • the implant can accordingly provide bone fragments.
  • the materials used for the implant according to the invention are in
  • Powder form, granule form and as a liquid or viscous mixture the materials being mixed with one another in different amounts and compositions.
  • the granulate form is particularly important here, since the desired geometric and biological properties of the implant are regulated via the energy input and this depends on the powder and granulate form.
  • spherical particles with sizes of 5-18 ⁇ m and 25-120 ⁇ m can be used, the metallic components being smaller than the ceramic particles.
  • the ceramic particles can have completely or partially cubic shapes with edge lengths of 5-25 ⁇ m and 40-60 ⁇ m.
  • the first components of the ceramic particles can contain a mixture of geometrically non-uniform powder particles and the ceramic component can have a crystalline or partially crystalline arrangement.
  • the implant according to the invention structured in layers, with gradual or step-by-step degradation (degradability) enables cell-type-specific growth of the implant into the patient's body with regard to cell migration (active change of location of cells or cell associations in the patient's tissue).
  • an implant of this type advantageously has a defined
  • FIG. 1 shows a cross-sectional view of the implant according to the invention.
  • Fig. 2 is a flow chart showing the steps for producing an implant.
  • Fig. 1 shows the implant 1, which the carrier material 2 and a
  • the first layers 4 are arranged at the bottom, the middle layers 5 are above the first layers 4, and the last layers 6 in this view are arranged at the top (above the middle layers 5).
  • the first, middle and last layers 4, 5, 6 have different densities / porosities from one another.
  • FIG. 2 shows a flow diagram which shows the individual steps for obtaining the implant 1 according to the invention.
  • a first step S1 the ceramic carrier material 2 and the donor material 3, which is resorbable Contains components, mixed together to form a raw mixture RM.
  • the individual components of this raw mixture RM are in the following step S2
  • step S3 which follows step S2, these individual layers ES1, ES2,..

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Neurosurgery (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

Die Erfindung betrifft ein Implantat (1) zum Einsetzen in einen Patienten, mit einem zumindest teilresorbierbaren und zumindest in Teilbereichen porösen Implantatkörper aus einem keramischen Trägermaterial (2), welches mit einem im implantierten Zustand Ionen zur Beeinflussung des Patienten-Zellmetabolismus abgebenden Spendermaterial (3) versehen ist, wobei das Spendermaterial (3) das Trägermaterial (2) durchsetzt. Weiterhin betrifft die Erfindung ein Verfahren zur Herstellung eines derartigen Implantats (1).

Description

Implantat aus mit biologisch aktivem Spendermaterial durchsetzten Träqermaterial und
Verfahren zu dessen Herstellung
Die Erfindung betrifft ein Implantat, bspw. ein Kranialimplantat, zum Einsetzen in einen (menschlichen) Patientenkörper. Weiterhin betrifft die Erfindung ein Verfahren zur Herstellung eines derartigen Implantats.
Unter einem Implantat ist dabei eine in einen menschlichen oder tierischen Körper eingebrachte, körperfremde medizinische Vorrichtung, die üblicherweise für eine definierte Zeit im Körper verbleibt. Kranialimplantate sind dabei Schädelimplantate, d. h. Implantate, die in Bereichen eines menschlichen oder tierischen Schädels verwendet werden.
Resorbierbare / bioresorbierbare Komponenten / Materialien sind Materialien / Stoffe, die ein (Patienten-)Körper biologisch aufnehmen kann.
Der Zellmetabolismus bzw. Stoffwechsel umfasst alle physikalischen und chemischen Vorgänge zur Umwandlung chemischer Ausgangsstoffe in Zwischen- und Endprodukte im Körper.
Die derzeit am Markt verfügbaren bzw. bekannten keramischen oder nicht keramischen Knochenregenerationsprodukte als Bestandteile von Implantaten kommen als Granulate, aushärtbare Zemente oder vorgefertigte Formkörper mit einfacher standardmäßiger Geometrie vor. Dabei werden kaum patientenspezifische Implantate mit individuell dreidimensional angepasster Form, Strukturierung und bioaktiver
Ausgestaltung vorgesehen.
Materialien mit biologischer Aktivität bzw. bioaktiven Substanzen sind interaktive Substanzen, die eine positive zelluläre Reaktion bewirken und/oder Körpergewebe „reparieren“. Es ist bekannt, Implantate mit biologischer Aktivierung zu beschichten (Coating), wobei das Coating mit Stabilitätsproblemen für das Implantat behaftet und ungeeignet für Langzeitaktivitäten ist.
Weiterhin sind keramische Materialien bekannt, die als Granulat oder zähflüssige Paste direkt in den Patientenkörper eingebracht werden. Derartige Implantate erlauben keine strukturspezifische, geometrische, präimplantive Ausformung. Nur über zufallsbasierte Änderungen der Implantatzusammensetzung können derartige
Implantate mit gradientartig verteilten Poren erzeugt werden.
So ist bspw. aus EP 0 923 953 B1 eine medizinische Vorrichtung bekannt, die mindestens einen Anteil aufweist, der in den Körper eines Patienten implantierbar ist. Dabei ist mindestens ein Teil des Vorrichtungsanteils mit einer Beschichtung für die Freisetzung von mindestens einem biologisch aktiven Material bedeckt, wobei die Beschichtung eine Unterschicht umfasst, die eine Außenfläche aufweist, und ein Polymermaterial umfasst, das eine Menge an biologisch aktivem Material darin für die zeitlich festgelegte Freisetzung daraus enthält. Die Beschichtung umfasst des Weiteren eine diskontinuierliche Deckschicht, die weniger als die gesamte Außenfläche der Unterschicht bedeckt, wobei bedeckte und unbedeckte Bereiche durch die gesamte Außenfläche der Unterschichten ausgebildet werden. Die Deckschicht umfasst ein Polymermaterial, das von Poren und Porenbildnern frei ist.
Weiterhin offenbart US 7 101 394 B2 eine medizinische Vorrichtung, welche biologisch aktives Material einem Patientenkörper zuführt. Eine erste Deckschicht weist ein biologisch aktives Material auf und weist optionalerweise ein Polymermaterial auf, welches an der Oberfläche der medizinischen Vorrichtung angeordnet ist. Eine zweite Deckschicht, die magnetische Partikel und ein Polymermaterial aufweist, ist auf der ersten Deckschicht angeordnet. Die zweite Deckschicht, welche im Wesentlichen kein biologisch aktives Material aufweist, schützt das biologisch aktive Material.
Vor diesem Hintergrund ist es die Aufgabe der vorliegenden Erfindung, die Probleme aus dem Stand der Technik abzumildern oder zu verhindern und insbesondere robuste bzw. stabile Implantate vorzusehen, die besser als herkömmliche Implantate das Einwachsen von Körpergewebe erlauben.
Die Erfindung löst diese Aufgabe bei einem Implantat insbesondere dadurch, dass das Implantat einen zumindest teilresorbierbaren und zumindest in Teilbereichen porösen Implantatkörper aus einem keramischen Trägermaterial, bspw. a-TCP, ß-TCP, Hydroxylapatit, biphasische Kalziumphosphate, Bioglass, ß-SiAION oder
bioresorbierbare Photopolymere, aufweist. Dabei ist das Trägermaterial
erfindungsgemäß mit einem Spendermaterial versehen, welches im implantierten Zustand Ionen zur Beeinflussung des Patienten-Zellmetabolismus abgibt, und das Spendermaterial durchsetzt das Trägermaterial. Weiter erfindungsgemäß ist
vorgesehen, dass das biologisch aktive Spendermaterial, welches Ionen freisetzt, intrinsisch strukturell im Implantat vorgesehen ist und nicht in Form einer
Implantatsbeschichtung vorliegt.
Die intrinsisch vorgesehene biologische Aktivität bedeutet, dass die biologische Aktivität eine Eigenschaft des Implantats selbst ist und nicht nur von außen auf das Implantat aufgebracht ist. Das heißt, dass das Spendermaterial über das gesamte Implantatvolumen vorliegt. Ein solches erfindungsgemäßes Implantat ermöglicht ein optimales Einwachsen von Körper-Weichgewebe und eine Knochenneubildung.
Gleichzeitig erhöht das Einwachsen die Festigkeit des Implantats. Darüber hinaus ist das erfindungsgemäße Implantat länger biologisch aktiv als bspw. beschichtete
Implantate, da die biologische Aktivität des erfindungsgemäßen Implantats von innen heraus kommt (intrinsisch ist), nicht wie bei beschichteten Implantaten, bei denen nur die Oberfläche biologisch aktiv ist.
Vorteilhafte Ausführungsformen sind Gegenstand der Unteransprüche und werden nachfolgend detailliert erläutert.
Es ist denkbar, dass das Spendermaterial keramische und/oder metallische Partikel aufweist. Dabei ist vorgesehen, dass die keramischen Partikel bioresorbierbar sind. Solche Materialien sind besonders dazu geeignet, Ionen freizusetzen, und sind somit resorbierbar und bioaktiv. Darüber hinaus ist zweckmäßig, dass der Implantatkörper in Schichten oder Teilbereiche unterschiedlicher Dichte und/oder Porosität unterteilt ist. Somit wird die biologische Aktivität durch die Schichtgeometrie des Implantats sowie durch die vom Speichermaterial freigesetzten Ionen gesteuert. Außerdem ist ein derartiges Implantat besonders gut zum Einwachsen von Körpergewebe geeignet.
Vorteilhaft ist auch, wenn einzelne Poren im Implantatkörper über
Konnektionskanäle miteinander verbunden sind. Derartige Konnektionskanäle verbinden Poren miteinander, sodass sie einen Substanzaustausch zwischen den Poren bzw. über die Poren hinweg erlauben und ermöglichen somit eine verbesserte und länger andauernde lonen-Freisetzung.
Es ist auch vorstellbar, dass das Spendermaterial im Trägermaterial so
angeordnet und konzentriert ist, dass sich beim Abgeben von Ionen im implantierten Zustand die Konnektionskanäle zwingend ergeben (sekundäre Konnektionskanäle), oder dass die Konnektionskanäle im Implantatkörper bereits vor dem Einsetzen in den Patienten vorliegen (primäre Konnektionskanäle). Der implantierte Zustand ist ein Zustand, in dem das Implantat in einen Patientenkörper eingesetzt ist oder in dem Patientenkörper vorliegt.
Es ist bevorzugt, wenn der Implantatkörper eine Gesamtporosität zwischen 3 % bis 60 %, insbesondere zwischen 5 % bis 10 %, bevorzugt zwischen 25 % bis 30 %, weiter bevorzugt zwischen 50 % bis 60 % und besonders bevorzugt zwischen 75 % bis 80%, aufweist. Eine Gesamtporosität in diesem Bereich ist besonders vorteilhaft für ein Einwachsen des Implantats.
Des Weiteren ist es vorteilhaft, wenn die Porengröße der Poren im
Implantatkörper in einem Bereich von 300 pm bis 1.500 pm, im speziellen 350 pm bis 450 pm, 800 pm bis 900 pm, 1000 pm bis 1200 pm liegt. Die Porengrößen werden dabei im Vorhinein plantechnisch festgelegt und anschließend bautechnisch exakt umgesetzt. Die Porengrößen werden somit nicht zufallsbedingt erzeugt. Durch die für die jeweilige Anwendung geeignete Wahl der Porengröße ist eine größtmögliche Offenporigkeit bei gleichzeitig optimierten mechanischen Bedingungen möglich und es wird das optimale Einwachsen von Weichgewebe und eine Knochenneubildung im Patientenkörper ermöglicht.
Weiterhin sind Porengradienten von 200 pm bis 900 pm oder bis 2500 pm denkbar, wobei die Porengradienten jeweils um 100 pm zueinander gestuft sind.
Weiterhin ist auch denkbar, dass das Implantat eine geschlossene Struktur mit
Porengradienten von mehr als 10 pm aufweist.
Es ist auch vorteilhaft, wenn das keramische Trägermaterial (im noch nicht fertiggestellten Implantat) in Form von pulver- oder granulatförmigen Keramikpartikeln vorliegt. Dabei beeinflusst die Granulatform die geometrischen und biologischen Eigenschaften im Implantat.
Weiterhin ist es möglich, dass die Keramikpartikel teilkristallin oder kristallin angeordnet sind. Dadurch ist ein haltbareres und langlebigeres Implantat erzielbar.
Ein besonderes Ausführungsbeispiel ist dadurch gekennzeichnet, dass die Keramikpartikel und die Metallpartikel sphärisch (kugelförmig) mit einer jeweiligen Partikelgröße der Metallpartikel zwischen 5-10 pm und der Keramikpartikel zwischen 25-120 pm und/oder die Keramik- und Metallpartikel kubisch (würfelförmig) mit einer Kantenlänge von 5-25 pm für die Metallpartikel und von 40-60 pm für die
Keramikpartikel sind. Insbesondere durch eine Mischung sphärischer und kubischer Partikel wird eine vorteilhafte biomechanische Festigkeit letztlich erreicht.
Weiterhin ist es denkbar, dass das Implantat erste Schichten (bspw. die äußersten 0 bis 30 Schichten des Implantats), letzte Schichten und mittlere Schichten
(Flauptschichten), welche von den ersten und letzten Schichten umgeben sind, aufweist, wobei die ersten Schichten massiv, die mittleren Schichten porös und die letzten Schichten massiv sind oder die ersten Schichten porös, die mittleren Schichten massiv und die letzten Schichten porös sind. Es ist außerdem zweckmäßig, wenn das Implantat auf jeweils unterschiedlichen, insbesondere einander gegenüberliegenden Flächen, hydrophob oder hydrophil ausgebildet ist. Dies ermöglicht unterschiedliche Möglichkeiten des Implantats zur mechanischen und physikalischen Interaktion mit dem Körpergewebe eines Patienten. Diese Gewebeinteraktionen können über die partielle Resorbierbarkeit der definierten Struktur bzw. Geometrie des Implantats beeinflusst (verstärkt oder verringert) werden.
Weiterhin kann es vorgesehen sein, dass das Implantat über ein additives / generatives Fertigungsverfahren hergestellt ist. Ein in diesem Verfahren gefertigtes Implantat ist besonders kostengünstig herzustellen.
Weiterhin wird die der Erfindung zugrundeliegende Aufgabe durch ein Verfahren zur Fierstellung des erfindungsgemäßen Implantats gelöst. Dabei weist das Verfahren die folgenden Schritte auf, die vorteilhafterweise nacheinander und vorzugsweise in diese Reihenfolge ablaufen:
a) Mischen von Trägermaterial und Spendermaterial, welche entweder pulverförmig, granulatförmig, flüssig oder zähflüssig sind, zu einem Rohgemisch, b) Ortsaufgelöstes Verbinden (d. h. Verbinden der Rohgemisch-Elemente an definierten Orten, um eine spezifische Implantatform des Implantatkörpers zu erhalten) des Rohgemischs, bspw. durch Laser-Sintern, in eine Vielzahl von
Einzelschichten (vorzugsweise unter je nach Einzelschicht unterschiedlichem, graduellem Energieeintrag),
c) Übereinanderlegen und schichtweises Verbinden der Vielzahl von
Einzelschichten zum fertiggestellten / fertigen Implantatkörper.
Ein nach diesen Schritten hergestellten Implantat weist die oben definierten Vorteile auf.
Durch bspw. das Herstellen der ersten Schichten unter hohem Energieeintrag, der mittleren Schichten mit geringem Energieeintrag und der letzten Schichten mit hohem Energieeintrag, weisen in diesem Beispiel die Mitte des Implantats, das heißt die mittleren Schichten des Implantats, mehr Poren als die ersten und letzten Schichten auf, sodass sie schneller resorbieren können. In anderen Worten betrifft die Erfindung dreidimensionale Implantate, die über eine generative Fertigung hergestellt werden, wobei die Implantate bspw. aus a- Trikalziumphosphat (a-TCP), ß-Trikalzium phosphat (ß-TCP) und Hydroxylapatit (HA) sowie Mischungen aus ß-TCP und HA, sogenannte biphasische Kalziumphospate (TCP), Bioglaskomponenten, sowie Mischungen aus a-TCP, ß-TCP und HA, Zr02,
AI2O3, ß-SiAION, bioabbaubare Photopolymere, Verbundwerkstoffe aus Keramik und metallische Partikelkompositionen aufweist. Dabei werden unter Energieeintrag die keramischen Partikel oder ein Komposit aus keramischem Pulver und der organischen Polymermatrix oder ein anorganisches Komposit aus einem keramisch resorbierbaren oder nicht resorbierbaren Werkstoff in Kombination mit einem oder mehrerer
metallischer Partikel oder Bioglaskompositionen ortsaufgelöst miteinander verbunden. Durch das schichtweise Verbinden und anschließende Verfestigen entsteht durch das Übereinanderlegen und Verbinden vieler Einzelschichten ein dreidimensionales
Implantat mit strukturell definierter makroskopischer und mikroskopischer Porosität.
Dadurch kann eine kurzzeitige Herstellung der Implantate und eine Anpassung der Implantate an die anatomische Region des Patientenkörpers sichergestellt werden. Durch die unterschiedlichen Porositäten in Kombination mit einem additiven /
generativen Herstellungsverfahren können dabei neuartige formgebundene
Gradientengeometrien dargestellt werden, welche spezifische biologische Aktivitäten durch Bioresorption generieren können.
Porengrößen von ca. 600 pm erlauben ein schnelles Einwachsen von
Blutgefäßen, Bindegewebe und evtl. Knochengewebe. Da eine Nährstoffversorgung von vitalen Zellen innerhalb des Implantatgerüstes lediglich über eine Distanz von 150- 200 pm möglich ist, vornehmlich durch Diffusion, stellt die Neubildung von Blutgefäßen einen entscheidenden Prozess im Hinblick auf eine erfolgreiche Integration des
Implantats dar. Durch die Materialkomposition und Gradientengestaltung der Porosität zusammen mit spezifischen Resorptionsmerkmalen des Implantats des
verbindungsgemäßen Implantats wird die Nährstoffversorgung von biologischen
Geweben optimiert. Dabei werden spezifische Strukturen im Bereich von 300-500 pm gebildet und größere Poren im Bereich von 800-1.200 pm. Die Poren werden
gradientenartig durch die Baustrategie verteilt, sodass Gradientenmuster entstehen, die eine größtmögliche Offenporigkeit bei gleichzeitig optimierten mechanischen Bedingungen ermöglichen.
Dadurch ist das erfindungsgemäße Implantat entweder komplett oder zumindest teilresorbierbar. Dies ermöglicht das optimale Einwachsen von Weichgewebe und eine Knochenneubildung. Dieses umfassende, vaskuläre Einwachsen hilft dabei, wichtige Zellen, die Infektion bekämpfen, tief in das Implantat zu transportieren. Besonders sinnvoll sind volumenmäßig große Implantate oder auch kleinere Implantate mit baubedingt vergrößerter Fläche.
Das Einwachsen von Weichgewebe erhöht außerdem die Festigkeit des
Implantats und die biologische Aktivität der Implantate wird nicht über
Wachstumsfaktoren gesteuert, sondern durch die Geometrie des Implantats zusammen mit den resorbierbaren Komponenten, insbesondere durch das Freisetzen metallischer und nichtmetallischer Ionen. Dabei werden metabolische und zellphysiologische
Reaktionen (chemische und physikalische Reaktionen bzw. Prozesse innerhalb von einer Zelle) aktiviert oder für den Fleilungsprozess vorteilhaft modifiziert.
Somit erhält das erfindungsgemäße Implantat keine Beschichtung / Coating, sondern die biologische Aktivierung des erfindungsgemäßen Implantats ist intrinsisch strukturell in diesem vorhanden. Dadurch werden Implantate beim Einbau robuster und eine biologische Aktivierung des Implantats verteilt sich über die Zeit, die das Implantat im Patientenkörper vorliegt.
Die Erfindung betrifft in anderen Worten somit ein generativ gefertigtes, keramisches oder teilkeramisches, geometrisch komplexes Implantat mit
dreidimensionaler und gradientengeprägter, interkonnektierender und/oder partiell interkonnektierender, offenporiger Struktur. Durch einen unterschiedlich graduellen Energieeintrag (bspw. ein Energieeintrag zwischen 49, 52 bis 2971 , 20 mJ/cm2, insbesondere von 80 bis 1 10 mJ/cm2 bevorzugt von 150 bis 200 mJ/cm2 und besonders bevorzugt von 260 bis 290 mJ/cm2) in die jeweiligen Schichten kann eine höhere Festigkeit erzielt werden. Weiterhin kann eine höhere Festigkeit durch unterschiedliche Belichtungsdauer (zwischen 1 bis 60 Sekunden), Belichtungsintensität (5 bis 49, 52 mW/cm2) und Wartezeit je Einzelschicht des Implantats erzielt werden. Dabei führt eine längere Belichtungsdauer in den Erst- und Hauptschichten zu einer höheren Festigkeit des Implantats.
Weiterhin erhält das additiv hergestellte Implantat eine Festigkeitssteigerung die unterschiedlichen Energieeinträge je Schicht und auch die durch die Konnektionskanäle zusammenhängenden Porenstränge werden unterschiedlich belichtet. Nach der Belichtung erhält das keramische Implantat nachfolgend eine Wärmebehandlung (in den Temperaturschritten mit den Intervallen 250 bis 300 °C, 380 bis 400 °C, 450 bis 470 °C und 600 bis 650 °C), ohne dass dabei die Poren verschlossen werden.
Weiterhin führt die Wärmebehandlung zu einer zusätzlichen Festigkeitssteigerung, zu einer Gefügeumwandlung sowie zu geänderten Oberflächeneigenschaften des
Implantats. Durch unterschiedliche Wärmebehandlungsmethoden (in den
Temperaturschritten mit den Intervallen 750 bis 800 °C, 870 bis 890 °C, 900 bis 950 °C, 950 bis 1050 °C, 1130 bis 1170 °C, 1200 bis 1300 °C und 1400 bis 1450 °C) können glatte Oberflächeneigenschaften erzielt werden, wobei das Implantat innseitig porös ist. Das Implantat kann aus mindestens einem oder zwei oder drei oder vier der zuvor erwähnten Materialkomponenten gefertigt sein.
Der resorbierbare Anteil des erfindungsgemäßen Implantats kann zwischen 0 und 100 %, insbesondere zwischen 20 bis 30 % oder zwischen 45 bis 50 % oder zwischen 65 bis 80 %, liegen. Von außen nach innen (von seinen äußeren zu seinen inneren Schichten) kann das Implantat so aufgebaut sein, dass die äußeren Schichten zu einem großen Anteil resorbierbar sind, wobei die Resorbierbarkeit der Schichten von den äußeren zu den inneren Schichten kontinuierlich oder diskontinuierlich abnimmt.
Weiterhin kann das erfindungsgemäße Implantat spezifische Strukturen für die Fixierung mithilfe von Schrauben oder Fixierungsvorrichtungen aus Titan,
medizinischem Edelstahl, resorbierbaren Metalllegierungen, Polymeren sowie resorbierbaren Polymeren aufweisen. Die Ausrichtung einer derartigen spezifischen Struktur verläuft in einer Winkelstruktur zur Implantatoberfläche zwischen 5 bis 28°
Grad, 30 bis 50 ° Grad, 55 bis 75° Grad und 80 bis 85 ° Grad. Die Fixierungsstruktur sollte dabei eine Wandstärke zwischen 0,5 mm bis 20,0 mm aufweisen. io
Insbesondere ist es denkbar, dass das erfindungsgemäße, dreidimensionale Implantat im Falle einer Augmentation (Verfahren zum Wiederaufbau von autologem Knochen durch hererologe, xenogene oder synthetische Knochenersatzmaterialien) mit dem erfindungsgemäßen Implantat, insbesondere Dentalimplantat, mit Auslassungen bzw. Lücken versehen ist. Diese Auslassungen haben die Aufgabe, mit autologem Knochengewebe oder Knochenfragmenten (dem Patienten körpereigenes
Knochengewebe / Knochenfragmente) während der Implantation (während dem
Einbringen des Implantats in den Patientenkörper) befüllbar zu sein. Diese
Auslassungen können dabei eine Größe von 1 , 0 bis 1 ,5 mm, von 1 ,5 bis 2,0 mm, von 2,0 bis 2,5 mm oder von 2,5 bis 2,8 mm aufweisen. Wenn größere Knochenfragmente in das Implantat eingebracht werden sollen bzw. wenn das Implantat größere
Knochenfragmente aufnehmen soll, kann das Implantat dementsprechend
Fixierungsstrukturen mit vergrößerter Geometrie zur Aufnahme der einzelnen
Knochenfragmente aufweisen.
Die verwendeten Materialien für das erfindungsgemäße Implantat sind in
Pulverform, Granulatform und als flüssiges oder zähflüssiges Gemisch vorhanden, wobei die Materialien in unterschiedlichen Mengen und Stoffzusammensetzungen miteinander vermischt werden. Besonders wichtig ist hierbei die Granulatform, da die gewünschten geometrischen und biologischen Eigenschaften des Implantats über den Energieeintrag geregelt werden und dieser von der Pulver- und Granulatform abhängig ist.
Hierbei können sphärische Partikel mit Größen von 5-18 pm und 25-120 pm verwendet werden, wobei die metallischen Komponenten kleiner als die keramischen Partikel sind. Weiterhin können die keramischen Partikel vollständig oder teilweise kubische Formen mit Kantenlängen von 5-25 pm sowie von 40-60 pm aufweisen.
Zusätzlich können die ersten Komponenten der keramischen Partikel eine Mischung geometrisch ungleichmäßiger Pulverpartikel enthalten und die keramische Komponente kann eine kristalline oder teilkristalline Anordnung aufweisen. Das in Schichten strukturell aufgebaute erfindungsgemäße Implantat mit einer graduellen bzw. schrittweisen Degradation (Abbaubarkeit) ermöglicht ein im Hinblick auf die Zellmigration (aktive Ortsänderung von Zellen oder Zellverbänden im Gewebe des Patienten) zelltypspezifisches Einwachsen des Implantats in den Patientenkörper.
Weiterhin wird durch ein derartiges Implantat vorteilhafterweise eine definierte
Aktivierung von zellphysiologischen Prozessen an und in dem Implantat hervorgerufen.
Im Folgenden werden eine Ausführungsform des erfindungsgemäßen Implantats sowie des Verfahrens zur Herstellung des Implantats unter Bezug auf die beigefügten Zeichnungen im Detail beschrieben.
Es zeigen:
Fig. 1 eine Querschnittsansicht des erfindungsgemäßen Implantats; und
Fig. 2 ein Flussdiagramm, welches die Schritte zur Herstellung eines Implantats darstellt.
Die Figuren sind lediglich schematischer Natur und dienen nur dem Verständnis der Erfindung. Die Ausführungsform ist rein beispielhaft.
Fig. 1 zeigt das Implantat 1 , welches das Trägermaterial 2 und ein
Spendermaterial 3 aufweist. Gleichzeitig ist die Schichtstruktur des Implantats 1 zu erkennen. Dabei sind die Schichten so angeordnet, dass in diesem
Ausführungsbeispiel, die ersten Schichten 4 zuunterst angeordnet sind, sich die mittleren Schichten 5 über den ersten Schichten 4 befinden, und die letzten Schichten 6 in dieser Ansicht zuoberst (oberhalb der mittleren Schichten 5) angeordnet sind. Dabei weisen die ersten, mittleren und letzten Schichten 4, 5, 6 voneinander verschiedene Dichten / Porositäten auf.
Fig. 2 zeigt ein Flussdiagramm, welches die einzelnen Schritte zum Erhalten des erfindungsgemäßen Implantats 1 zeigt. In einem ersten Schritt S1 werden das keramische Trägermaterial 2 und das Spendermaterial 3, welches resorbierbare Komponenten enthält, miteinander zu einem Rohgemisch RM vermischt. Die einzelnen Komponenten dieses Rohgemischs RM werden im nachfolgenden Schritt S2
ortsaufgelöst durch Laser-Sintern miteinander verbunden, sodass eine Vielzahl an Einzelschichten, bspw. eine erste Einzelschicht ES1 , eine zweite Einzelschicht ES2 und weitere Einzelschichten entstehen, wobei eine beliebige Einzelschicht mit ESn gekennzeichnet ist. Im dritten Schritt S3, der auf den Schritt S2 folgt, werden diese Einzelschichten ES1 , ES2, ... , ESn übereinandergelegt und unter Energieeintrag miteinander verbunden, sodass als ein Produkt das fertige Implantat 1 erhalten wird.
Liste der Bezuqszeichen
1 Implantat
2 Trägermaterial
3 Spendermaterial
4 erste Schichten
5 mittlere Schichten
6 letzte Schichten
ES1 erste Einzelschicht
ES2 zweite Einzelschicht
ESn n-te (beliebige) Einzelschicht RM Rohgemisch
51 erster Schritt
52 zweiter Schritt
53 dritter Schritt

Claims

Ansprüche
1. Implantat (1 ) zum Einsetzen in einen Patienten, mit einem zumindest teilresorbierbaren und zumindest in Teilbereichen porösen Implantatkörper aus einem keramischen Trägermaterial (2), welches mit einem im implantierten Zustand Ionen zur Beeinflussung des Patienten-Zellmetabolismus abgebenden Spendermaterial (3) versehen ist, wobei das Spendermaterial (3) das Trägermaterial (2) durchsetzt, sodass das Spendermaterial (3) über das gesamte Implantatvolumen vorliegt.
2. Implantat (1 ) gemäß Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass das Spendermaterial (3) keramische und/oder metallische Partikel aufweist.
3. Implantat (1 ) gemäß Anspruch 1 oder Anspruch 2, dadurch
gekennzeichnet, dass der Implantatkörper in Schichten oder in Teilbereiche
unterschiedlicher Dichte und/oder Porosität unterteilt ist.
4. Implantat (1 ) gemäß einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch
gekennzeichnet, dass einzelne Poren im Implantatkörper über Konnektionskanäle miteinander verbunden sind.
5. Implantat (1 ) gemäß Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, dass das Spendermaterial (3) im Trägermaterial (2) so angeordnet und konzentriert ist, dass sich beim Abgeben der Ionen im implantierten Zustand die Konnektionskanäle zwingend ergeben oder die Konnektionskanäle und Implantatkörper bereits vor dem Einsetzen in den Patienten vorliegen.
6. Implantat (1 ) gemäß einem der Ansprüche 1 bis 5, dadurch
gekennzeichnet, dass der Implantatkörper eine Gesamtporosität zwischen 3 % und 60 % aufweist.
7. Implantat (1 ) gemäß einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch
gekennzeichnet, dass die Porengröße der Poren im Implantatkörper in einem Bereich von 300 pm bis 1.500 pm liegt.
8. Implantat (1 ) gemäß einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch
gekennzeichnet, dass das keramische Trägermaterial (2) in Form von Pulver oder granulatförmigen Keramikpartikeln vorliegt.
9. Implantat (1 ) gemäß Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass die Keramikpartikel und die Metallpartikel sphärisch mit einer Partikelgröße von 5-18 pm für die Metallpartikel und von 25-120 pm für die Keramikpartikel und/oder kubisch mit einer Kantenlänge von 5-25 pm für die Metallpartikel und von 40-60 pm für die
Keramikpartikel sind.
10. Verfahren zur Herstellung eines Implantats (1 ) gemäß Anspruch 1 , aufweisend die Schritte:
a) Mischen von Trägermaterial (2) und Spendermaterial (3) zu einem Rohgemisch
(RM),
b) Ortsaufgelöstes Verbinden des Rohgemischs (RM) in eine Vielzahl von
Einzelschichten (ES1 , ES2, ESn)
c) Übereinanderlegen und schichtweises Verbinden der Vielzahl von
Einzelschichten (ES1 , ES2, ESn) zum fertiggestellten Implantatkörper.
EP20702771.5A 2019-03-29 2020-01-29 Implantat aus mit biologisch aktivem spendermaterial durchsetzten trägermaterial und verfahren zu dessen herstellung Pending EP3946165A1 (de)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE102019108190.4A DE102019108190A1 (de) 2019-03-29 2019-03-29 Implantat aus mit biologisch aktivem Spendermaterial durchsetzten Trägermaterial und Verfahren zu dessen Herstellung
PCT/EP2020/052114 WO2020200539A1 (de) 2019-03-29 2020-01-29 Implantat aus mit biologisch aktivem spendermaterial durchsetzten trägermaterial und verfahren zu dessen herstellung

Publications (1)

Publication Number Publication Date
EP3946165A1 true EP3946165A1 (de) 2022-02-09

Family

ID=69400552

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
EP20702771.5A Pending EP3946165A1 (de) 2019-03-29 2020-01-29 Implantat aus mit biologisch aktivem spendermaterial durchsetzten trägermaterial und verfahren zu dessen herstellung

Country Status (5)

Country Link
US (1) US20220168104A1 (de)
EP (1) EP3946165A1 (de)
CN (1) CN113631121B (de)
DE (1) DE102019108190A1 (de)
WO (1) WO2020200539A1 (de)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN118647345A (zh) * 2021-11-26 2024-09-13 宝丽富乐有限责任公司 植入物

Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20030114936A1 (en) * 1998-10-12 2003-06-19 Therics, Inc. Complex three-dimensional composite scaffold resistant to delimination

Family Cites Families (11)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5947893A (en) * 1994-04-27 1999-09-07 Board Of Regents, The University Of Texas System Method of making a porous prothesis with biodegradable coatings
US6099562A (en) 1996-06-13 2000-08-08 Schneider (Usa) Inc. Drug coating with topcoat
WO1997045147A1 (en) * 1996-05-28 1997-12-04 1218122 Ontario Inc. Resorbable implant biomaterial made of condensed calcium phosphate particles
US7468075B2 (en) * 2001-05-25 2008-12-23 Conformis, Inc. Methods and compositions for articular repair
KR100955410B1 (ko) * 2001-11-27 2010-05-06 타키론 가부시기가이샤 임플란트 재료 및 이의 제조방법
US7101394B2 (en) 2002-05-02 2006-09-05 Boston Scientific Scimed, Inc. Energetically-controlled delivery of biologically active material from an implanted medical device
EP2104472A1 (de) * 2007-01-19 2009-09-30 Cinvention Ag Durch pulverformung hergestelltes poröses und biologisch abbaubares implantat
EP2114476A4 (de) * 2007-02-07 2012-12-26 Univ Mcgill Biokeramische implantate mit bioaktiver substanz
US20110085968A1 (en) * 2009-10-13 2011-04-14 The Regents Of The University Of California Articles comprising nano-materials for geometry-guided stem cell differentiation and enhanced bone growth
EP3115025A1 (de) * 2015-07-08 2017-01-11 Skulle Implants OY Implantat
CN108420573A (zh) * 2018-03-27 2018-08-21 深圳德智达科技有限公司 一种生物医用陶瓷人工椎骨植入物

Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20030114936A1 (en) * 1998-10-12 2003-06-19 Therics, Inc. Complex three-dimensional composite scaffold resistant to delimination

Also Published As

Publication number Publication date
CN113631121B (zh) 2025-06-13
WO2020200539A1 (de) 2020-10-08
CN113631121A (zh) 2021-11-09
DE102019108190A1 (de) 2020-10-01
US20220168104A1 (en) 2022-06-02

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE60302224T2 (de) Poröses und bioabbaubares implantatmaterial und verfahren zu seiner herstellung
EP0006544B1 (de) Implantierbare Knochenersatzwerkstoffe auf der Basis von Calciumphosphat-Keramik in einem Matrix-Material und Verfahren zu deren Herstellung
EP1227851B1 (de) Resorbierbares knochen-implantatmaterial sowie verfahren zur herstellung desselben
EP0023608A1 (de) Knochen-Implantatkörper für Prothesen und Knochenverbindungsstücke sowie Verfahren zu seiner Herstellung
EP0743898A1 (de) Werkstoff und verfahren zu seiner herstellung
DE102015107600B4 (de) Partikuläres alloplastisches Knochenersatzmaterial und Verfahren zur Herstellung eines frei geformten porösen Körpers
DE102008044951A1 (de) Offenporige biokompatible Oberflächenschicht für ein Implantat, Verfahren zur Herstellung und Verwendung
DE2717506A1 (de) Keramisches knochenimplantat
EP2836244B1 (de) Implantat aus einem faserverbundwerkstoff
EP4138736B1 (de) Knochenimplantat
DE10066312B4 (de) Verfahren zur Herstellung eines synthetischen Füllmaterials und temporärer Knochendefektfüller
EP3445414B1 (de) Hybridimplantat aus einem kompositmaterial
EP0553167B1 (de) Werkstoff und verfahren zu seiner herstellung
EP3092977B1 (de) Flächiges knochenersatzmaterial und verfahren zur herstellung eines porösen körpers
DE102016226048A1 (de) Strukturiertes Leichtmetallbauteil
EP3946165A1 (de) Implantat aus mit biologisch aktivem spendermaterial durchsetzten trägermaterial und verfahren zu dessen herstellung
WO2020200538A1 (de) Implantat mit intrinsischer antimikrobieller wirksamkeit und verfahren zu dessen herstellung
DE4033308A1 (de) Implantat und verfahren zu seiner herstellung
WO2007118848A2 (de) Verfahren zum herstellen eines biokompatiblen gerüstes, insbesondere zur herstellung eines implantates
DE102004027657A1 (de) Gekammerter Werkstoff als Implantat, Knochenersatz und allgemein als Werkstoff
EP4164705B1 (de) Verfahren zur herstellung eines biokompatiblen implantats und implantat
DE102010023794B4 (de) Medizinisches, insbesondere zahnmedizinisches Substrat
WO2010097413A1 (de) Implantat, wenigstens teilweise bestehend aus einem verbundwerkstoff, zwischenverbundprodukt und verfahren zur herstellung eines implantats
EP4197494B1 (de) Augmentationsvorrichtung, komposit und verfahren zur herstellung eines komposits
DE19901271A1 (de) Implantat zur Rekonstruktion von, vorzugsweise craniofazialen, Knochendefekten und Verfahren zu seiner Herstellung

Legal Events

Date Code Title Description
STAA Information on the status of an ep patent application or granted ep patent

Free format text: STATUS: UNKNOWN

STAA Information on the status of an ep patent application or granted ep patent

Free format text: STATUS: THE INTERNATIONAL PUBLICATION HAS BEEN MADE

PUAI Public reference made under article 153(3) epc to a published international application that has entered the european phase

Free format text: ORIGINAL CODE: 0009012

STAA Information on the status of an ep patent application or granted ep patent

Free format text: STATUS: REQUEST FOR EXAMINATION WAS MADE

17P Request for examination filed

Effective date: 20211027

AK Designated contracting states

Kind code of ref document: A1

Designated state(s): AL AT BE BG CH CY CZ DE DK EE ES FI FR GB GR HR HU IE IS IT LI LT LU LV MC MK MT NL NO PL PT RO RS SE SI SK SM TR

DAV Request for validation of the european patent (deleted)
DAX Request for extension of the european patent (deleted)
STAA Information on the status of an ep patent application or granted ep patent

Free format text: STATUS: EXAMINATION IS IN PROGRESS

17Q First examination report despatched

Effective date: 20230707

RAP1 Party data changed (applicant data changed or rights of an application transferred)

Owner name: KARL LEIBINGER ASSET MANAGEMENT GMBH & CO. KG