WO2007045352A1 - Transdermales therapeutisches system zur verabreichung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler wirkstoffe - Google Patents

Transdermales therapeutisches system zur verabreichung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler wirkstoffe Download PDF

Info

Publication number
WO2007045352A1
WO2007045352A1 PCT/EP2006/009570 EP2006009570W WO2007045352A1 WO 2007045352 A1 WO2007045352 A1 WO 2007045352A1 EP 2006009570 W EP2006009570 W EP 2006009570W WO 2007045352 A1 WO2007045352 A1 WO 2007045352A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
transdermal therapeutic
therapeutic system
enhancer
active ingredient
component
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Ceased
Application number
PCT/EP2006/009570
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Andreas Koch
Christoph Schmitz
Rolf Pracht
Mohammad Sameti
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
LTS Lohmann Therapie Systeme AG
Original Assignee
LTS Lohmann Therapie Systeme AG
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by LTS Lohmann Therapie Systeme AG filed Critical LTS Lohmann Therapie Systeme AG
Priority to JP2008535925A priority Critical patent/JP5523708B2/ja
Priority to DE502006003488T priority patent/DE502006003488D1/de
Priority to EP06806011A priority patent/EP1937227B1/de
Priority to AT06806011T priority patent/ATE428410T1/de
Priority to US12/083,888 priority patent/US8309120B2/en
Publication of WO2007045352A1 publication Critical patent/WO2007045352A1/de
Anticipated expiration legal-status Critical
Priority to US13/592,066 priority patent/US9486417B2/en
Ceased legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K9/00Medicinal preparations characterised by special physical form
    • A61K9/70Web, sheet or filament bases ; Films; Fibres of the matrix type containing drug
    • A61K9/7023Transdermal patches and similar drug-containing composite devices, e.g. cataplasms
    • A61K9/703Transdermal patches and similar drug-containing composite devices, e.g. cataplasms characterised by shape or structure; Details concerning release liner or backing; Refillable patches; User-activated patches
    • A61K9/7038Transdermal patches of the drug-in-adhesive type, i.e. comprising drug in the skin-adhesive layer
    • A61K9/7046Transdermal patches of the drug-in-adhesive type, i.e. comprising drug in the skin-adhesive layer the adhesive comprising macromolecular compounds
    • A61K9/7053Transdermal patches of the drug-in-adhesive type, i.e. comprising drug in the skin-adhesive layer the adhesive comprising macromolecular compounds obtained by reactions only involving carbon to carbon unsaturated bonds, e.g. polyvinyl, polyisobutylene, polystyrene
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K9/00Medicinal preparations characterised by special physical form
    • A61K9/70Web, sheet or filament bases ; Films; Fibres of the matrix type containing drug
    • A61K9/7023Transdermal patches and similar drug-containing composite devices, e.g. cataplasms
    • A61K9/703Transdermal patches and similar drug-containing composite devices, e.g. cataplasms characterised by shape or structure; Details concerning release liner or backing; Refillable patches; User-activated patches
    • A61K9/7038Transdermal patches of the drug-in-adhesive type, i.e. comprising drug in the skin-adhesive layer
    • A61K9/7046Transdermal patches of the drug-in-adhesive type, i.e. comprising drug in the skin-adhesive layer the adhesive comprising macromolecular compounds
    • A61K9/7053Transdermal patches of the drug-in-adhesive type, i.e. comprising drug in the skin-adhesive layer the adhesive comprising macromolecular compounds obtained by reactions only involving carbon to carbon unsaturated bonds, e.g. polyvinyl, polyisobutylene, polystyrene
    • A61K9/7061Polyacrylates
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K9/00Medicinal preparations characterised by special physical form
    • A61K9/70Web, sheet or filament bases ; Films; Fibres of the matrix type containing drug
    • A61K9/7023Transdermal patches and similar drug-containing composite devices, e.g. cataplasms
    • A61K9/703Transdermal patches and similar drug-containing composite devices, e.g. cataplasms characterised by shape or structure; Details concerning release liner or backing; Refillable patches; User-activated patches
    • A61K9/7084Transdermal patches having a drug layer or reservoir, and one or more separate drug-free skin-adhesive layers, e.g. between drug reservoir and skin, or surrounding the drug reservoir; Liquid-filled reservoir patches
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P25/00Drugs for disorders of the nervous system
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P25/00Drugs for disorders of the nervous system
    • A61P25/14Drugs for disorders of the nervous system for treating abnormal movements, e.g. chorea, dyskinesia
    • A61P25/16Anti-Parkinson drugs
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P39/00General protective or antinoxious agents
    • A61P39/06Free radical scavengers or antioxidants
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P43/00Drugs for specific purposes, not provided for in groups A61P1/00-A61P41/00
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P9/00Drugs for disorders of the cardiovascular system
    • A61P9/08Vasodilators for multiple indications
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P9/00Drugs for disorders of the cardiovascular system
    • A61P9/12Antihypertensives

Definitions

  • Transdermal therapeutic system for the administration of lipophilic and / or less skin-permeable active substances
  • the present invention relates to a transdermal therapeutic system for the administration of lipophilic, poorly water-soluble and / or less skin-sparse pharmaceutical agents, in particular a transdermal therapeutic liquid reservoir system for the administration of vinpocetine, moxonidine, pergolide or one of their pharmaceutically acceptable salts.
  • Vinpocetine (ethylapovincamine-22-oat; 3 ⁇ , 16 ⁇ -avovincamic acid ethyl ester; ethyl 12-deoxy-12,13-didehydro-vincanol-12-carboxylate) (CAS No. 42971-09-5) is a pharmaceutically active substance with antioxidative, vasodilator and neuroprotective effect, which is used for the symptomatic treatment of chronic, organoleptic performance disorders in the form of memory, concentration, thinking and affect disorders, premature fatigue and lack of motivation and motivation.
  • this agent in its free base is only as oral dosage form (tablet) containing 20 mg of vinpocetine in form under the trade name Cavinton ® on the market.
  • the absorption rate of vinpocetine in the fasted state is only about 6 to 7 percent. When taken during meals, the absorption improves by 60 to 100 percent. In both cases, vinpocetine enters the bloodstream approximately one hour after administration.
  • TTS transdermal therapeutic systems
  • skin flux permeation rate in the blood
  • Steady state skin flux
  • a TTS designed for a period of use of 24 hours would have to have an area of about 120 cm 2 .
  • the area of a TTS should be kept as small as possible and, if possible, should not exceed 40 cm 2 , preferably 20 cm 2 .
  • the object was to develop a TTS for the administration of vinpocetine, with which a permeation rate of at least 2.15 ⁇ g / cm 2 xh, preferably of at least 5.0 ⁇ g / cm 2 xh, can be achieved, which is a transdermal Delivery rate of at least 2 mg / day corresponds. With such a high delivery rate or daily dose, the therapeutically required plasma level of 2 to 3 ng of vinpocetine per milliliter of plasma could be achieved.
  • the enhancer system according to the invention is also active in conjunction with other active ingredients which are similar to vinpocetine in its physico-chemical properties, ie. H. in which it is lipophilic, poorly water-soluble and / or little skin-permeable active ingredients, can be used advantageously.
  • the present invention thus relates to transdermal therapeutic systems for the administration of lipophilic, poorly water-soluble and / or less skin-specific pharmaceutical active ingredients.
  • Lipophilic in the sense of the present description means that the active substance has a great tendency to change into a water-immiscible phase Lipophilic substances are characterized by a high LogP value
  • the LogP value is the partition coefficient of a substance between octanol and water: C 0ctanol / ⁇ a8S ⁇ r .
  • poorly water-soluble as used herein is meant agents having a solubility of less than 0.3% by weight in water, that is substances of which less than 3 mg are soluble in one milliliter of water.
  • “Little skin permeable” in the sense of the present description refers to active substances whose flux alone, d. H. without permeation enhancer or other measures to increase skin penetration, is too low to achieve the plasma drug concentration required to achieve a therapeutic effect.
  • drugs having a molecular weight> 500 or a LogP of less than -1 or more than 4 are considered to be less skin permeable.
  • Lipophilic, poorly water-soluble active ingredients are generally characterized by poor bioavailability when administered orally. Although a transdermal administration of drugs that are poorly bioavailable when administered orally, is basically conceivable, but lipophilic drugs usually also belong to the less or poorly toothpe ⁇ neablen drugs.
  • a preferred active ingredient, which can be administered via the skin with the help of the enhancer system according to the invention with a sufficient for therapeutic purposes P ⁇ neationsrate is moxonidine.
  • Moxonidine (4-chloro-N- (4,5-dihydro-1H-imidazol-2-yl) -6-methoxy-2-methyl-5-pyrimidinamine; 4-chloro-6-methoxy-2-methyl-5- (2-imidazolin-2-yl) aminopyrimidine) (CAS No. 75438-57-2) is an imidazole derivative recommended for the treatment of essential hypertension. It is as CYNT ® - available or Physiotens ® -Filmtabletten. Moxonidine is well absorbed gastrointestinally and pre-systemically not metabolized, so that its bioavailability is about 90%.
  • moxonidine has a plasma half-life of only 2 to 3 hours and is excreted mainly via the kidneys.
  • the required daily dose is about 0.2 to 0.6 mg; the effective one Plasma level is 5.4 ng / ml (according to Farsang, C, J. Clin., Basic Cardiol. 4, (2001), 197).
  • a beneficial effect of moxonidine is its reduction in the increased activity of sympathetic tone in renal insufficiency.
  • the maintenance dose of moxonidine in renal insufficiency and / or the dosing interval must be prolonged compared to the dose of a healthy kidney.
  • moxonidine has the lowest basicity. At a pH of 7.4, only about 50% of the moxonidine is in cationic form. Moxonidine is a lipophilic drug; it has a very low solubility in water but is soluble to 100 mM in ethanol or DMSO. The water solubility of moxonidine (base) is 1.36 mg / ml at 22 ° C. The partition coefficient is -1.3. These two values characterize moxonidine (the free base) as a poorly water-soluble and less skin-permeable substance.
  • Another active substance which can be administered via the skin with the aid of the enhancer system according to the invention having a permeation rate which is sufficient for therapeutic purposes is pergolide.
  • Pergolide ((8 ⁇ ) -8- [(methylthio) methyl] -6-propylergoline, D-6-n-propyl-8 ⁇ -methylmercaptomethylergoline) (CAS No. 66104-22-1) is a semisynthetic ergoline with strong dopamine ( D) -2 and lower D-1 receptor agonist activity approved for the treatment of Parkinson's disease.
  • D dopamine
  • D-1 receptor agonist activity ((8 ⁇ ) -8- [(methylthio) methyl] -6-propylergoline, D-6-n-propyl-8 ⁇ -methylmercaptomethylergoline) (CAS No. 66104-22-1) is a semisynthetic ergoline with strong dopamine ( D) -2 and lower D-1 receptor agonist activity approved for the treatment of Parkinson's disease.
  • D dopamine Binding parts
  • prolactin concentration in the plasma lowering effect.
  • the plasma half-life of pergolide after oral administration is 27 hours.
  • the water solubility of pergolide (base) is 0.021 ⁇ g / xnl at 22 0 C.
  • the distribution coefficient LogP 0ctanol / Wass ⁇ r is 4.02. These two values characterize the pergolide base as a very poorly water-soluble and less skin-permeable substance.
  • the pharmacologically acceptable salts of vinpocetine, moxonidine and pergolide are also due to their ionic character also to the less pumppe ⁇ neablen
  • the pharmacologically acceptable salts of vinpocetine, the pharmacologically acceptable salts of moxonidine and the pharmacologically acceptable salts of pergolide are among the substances or drugs that can be administered transdermally with the multi-component enhancer system according to the invention with a therapeutically sufficient permeation rate.
  • Examples of known salts of the active substances mentioned are the moxonidine hydrochloride and the pergolide mesylate.
  • Transdermal therapeutic liquid reservoir systems in which contain a generally liquid active ingredient preparation in a formed from a release controlling membrane and a preferably drug-impermeable film bag is known in the art.
  • pharmaceutically acceptable and skin-compatible organic solvents are used as a carrier medium whose viscosity can be adjusted to the respective technological requirements with suitable auxiliaries (eg mineral oils).
  • auxiliaries eg mineral oils
  • the solvents used at the same time have the penetration of the drug through the skin of the patient promoting properties.
  • enhancers it is also possible to add to the solvent substances which promote the penetration of the active substance, so-called enhancers.
  • the liquid reservoir systems include a pressure-sensitive adhesive layer that secures the system to the patient's skin.
  • the lipophilic, poorly water-soluble and / or less skin-permeable active ingredient is dissolved, dispersed or suspended in a multi-component enhancer system, this enhancer system consisting of four enhancers enhancing the penetration of the active ingredient.
  • This enhancer of the multi-component enhancer system comes from a different group of substances.
  • the substance groups from which the enhancers are derived are: a) terpenes; b) cyclic glucitol ethers; c) triglycerides of capric and caprylic acid and / or linoleic acid; and d) longer chain alcohols.
  • Terpenes can be derived from isoprene or isopentenyl units, so that their carbon number in the skeleton can be divided by 5.
  • number of isoprene Residues are differentiated from monoterpenes (C 10 ), sesquiterpenes (C 15 ), diterpenes (C 20 ) # sesterterpenes (C 25 ), triterpenes (C 30 ), tetraterpenes (C 40 ) and polyterpenes.
  • monoterpenes C 10
  • sesquiterpenes C 15
  • diterpenes C 20
  • # sesterterpenes C 25
  • triterpenes C 30
  • tetraterpenes C 40
  • polyterpenes there are also naturally occurring terpenes whose structure is not consistent with the isoprene rule.
  • terpenes are a heterogeneous group of compounds which, because of their different functional groups, can be assigned to different groups of substances, so that terpenes are understood as meaning both the hydrocarbons and the alcohols, ketones, aldehydes and esters derived therefrom.
  • monoterpenes ie. H. terpenes composed of two isoprene units.
  • monoterpenes are pinene, nerol, citral, camphor, menthol, carvacrol, thymol and limonene.
  • the monoterpenes can be subdivided into acyclic, monocyclic and bicyclic monoterpenes.
  • the acyclic monoterpenes include, for example, myrcene, ocimene and cosme.
  • Particularly preferred according to the invention are the monocyclic monoterpenes which have a cyclohexane skeleton, ie can be derived from p-menthane.
  • the monocyclic monoterpenes with cyclohexane are usually subdivided again according to their secondary substance group affiliation. Very particular preference is given to the alcoholic monocyclic monoterpenes with cyclohexane skeleton, in particular eucalyptol.
  • the cyclic glucitol ether in particular, dimethyl isosorbide is suitable.
  • Glucitol also called sorbitol, is the sugar alcohol of glucose.
  • the triglycerides of capric and caprylic acid and / or linoleic acid are preferably used under the trade name Miglyol triglycerides, preferably Miglyol 808, Miglyol 810 and Miglyol 812, with Miglyol 812 is particularly preferred.
  • the components of the multicomponent enhancer system are present in a mixing ratio in which the proportion of the lowest-dosed component is at least 10% by weight and the proportion of the highest-dosed component is at most 40% by weight, based in each case on the Total weight of the multi-component enhancer system is.
  • the most preferred multi-component enhancer system is composed as follows: a) 25% by weight of eucalyptol as terpene; b) 25% by weight of dimethyl isosorbide as cyclic glucitol ether; c) 35% by weight Miglyol 812 as medium chain triglyceride of caprylic and capric acid; and d) 15% by weight of 1-dodecanol as a longer-chain alcohol having a chain length of 12 or more carbon atoms.
  • the proportion of active ingredient in the active ingredient-containing preparation is 0.1 to 50 wt .-%, preferably 5 to 25 wt .-%.
  • the preparation contained in the liquid reservoir thus comprises the active ingredient which may be dissolved, dispersed or suspended in the multi-component enhancer system.
  • the active ingredient preparation may contain other substances with which the
  • Delivery of the drug - in the sense of a delayed delivery - can be controlled.
  • Such substances are, for example, absorbents.
  • the absorbents may be selected from the group consisting of cyclodextrins, polyvinylpyrrolidones and cellulose derivatives.
  • the active substance preparation may additionally contain viscosity-increasing adjuvants which have no function controlling the release.
  • the viscosity enhancing adjuvant is selected from the group consisting of finely dispersed silica, for example Aerosil R 974® , polyacrylic acids, e.g. Carbopol 934P ® , mineral oils, wool waxes and high molecular weight
  • Polyethylene glycols exists.
  • An example of a preferred polyethylene glycol is Carbowax 1000 ®.
  • the preparation of active ingredient in the liquid reservoir can be present as solution, dispersion, suspension, paste or gel.
  • Active ingredient and the enhancer from the liquid reservoir system are controlled via: the type of control membrane used, for example by its chemical composition and / or pore size;
  • the type of pressure-sensitive adhesive layer used under the control membrane with which the system is affixed to the skin for example by its chemical composition and / or layer thickness;
  • control membrane can microporous, produced with defined pore size polymer films of polyethylene, polypropylene, polyurethane, copolymers of ethylene and
  • Vinyl acetate and silicones are used. These polymer films are suitable if they are resistant to the substances contained in the active ingredient preparation.
  • pressure-sensitive adhesives As pressure-sensitive adhesive with the release of the pharmaceutical active substance controlling properties, which are mounted under the control membrane for fixing the system on the skin, pressure-sensitive adhesives based on copolymers of ethylene and vinyl acetate, in combination with adhesive resins as additives, are preferred. In these pressure-sensitive adhesives, the permeability of the pressure-sensitive adhesive layer can be adjusted by the ratio of ethylene to vinyl acetate. Also preferred are pressure-sensitive adhesives based on silicones, since these are permeable to most active ingredients and auxiliaries, as well as
  • Systeine as specified in Table 1, was first a drug-free polyacrylate adhesive solution of the type DuroTak ® 1050 (National Starch, Antwerp) or a copolymer of ethylene and vinyl acetate with the addition of an adhesive resin based on rosin (Foral ® 85 B) by means of a Ausziehrakel in a wet film thickness of 300 microns on a siliconized polyethylene terephthalate film struck. Then, the solvents were removed by drying the coated film for half an hour at 50 0 C in a drying cabinet with exhaust guide. The solvent and active substance-free adhesive film was then covered with a 35 micron thick polyurethane film (Opraflex ®, Fa.
  • DuroTak ® 1050 National Starch, Antwerp
  • a copolymer of ethylene and vinyl acetate with the addition of an adhesive resin based on rosin (Foral ® 85 B) by means of a Ausziehrakel in a wet film thickness of 300 microns on
  • the respective vinpocetine enhancer mixture - the enhancer components were previously mixed together in the appropriate proportions by weight - was filled into the reservoir by means of a syringe.
  • the amount of Vinpocetine was 10 wt .-%, based on the total weight of the drug-enhancer mixture.
  • the filling opening was welded by means of an iron, so that a completely closed and storage-stable liquid reservoir system was created.
  • a matrix TTS was prepared by Oppanol ® B 10 and Oppanol ® B 100, medium and high molecular weight polyisobutylene Fa. BASF, dissolved in different mixing ratios in special type 80/110 petrol and then 2 wt .-% Vinpocetine and 17 wt .-% lauryl lactate as an enhancer dispersed therein. By stirring for 30 minutes, a uniform
  • a siliconized polyethylene terephthalate film was coated with the active substance-containing adhesive in a wet film thickness of 400 ⁇ m with the aid of a hand wiper. The bleeding of the adhesive coating was carried out for 20 minutes at room temperature, before the line was dried for 10 minutes at 70 0 C.
  • the solvent-free, active substance-containing and self-adhesive coating was finally covered with a 15 ⁇ m thick polyethylene terephthalate film by laminating.
  • Examples 5 and 6 Pressure-sensitive liquid reservoir systems for administering moxonidine were prepared according to the procedure set forth for Examples 1 through 4 by adding a drug-free polyacrylate adhesive solution after wiping and drying with a 35 ⁇ m thickness
  • Polyurethane film (Opraflex ® , Fa. Lohmann) was covered as a control membrane by lamination. A polyester film was placed on the control membrane and sealed with the special sealing mask into bags with a round reservoir having a diameter of 25 mm.
  • the respective active ingredient-enhancer mixture containing 10% by weight of moxonidine was filled into the reservoir by means of a syringe, which was subsequently welded, so that a completely closed and storage-stable liquid reservoir system was formed.
  • a matrix TTS was prepared which provided a permeation enhancer TTS already optimized for transdermal administration of moxonidine.
  • Pressure-sensitive liquid reservoir systems for administering pergolide were prepared according to the procedure set forth for Examples 1 to 4 by adding a 35 ⁇ m thick polyacrylate adhesive solution after wiping and drying
  • Polyurethane film (Opraflex ® , Fa. Lohmann) was covered as a control membrane by lamination. On the control membrane A polyester film was placed and sealed with the special sealing mask to bags with a round reservoir, which had a diameter of 25 mm.
  • the respective active substance-enhancer mixture containing 10% by weight of pergolide was filled into the reservoir by means of a syringe, which was subsequently welded, so that a completely closed and storage-stable liquid reservoir system was formed.
  • a matrix TTS was prepared, which represented a TTS with Permeationsenhancer already optimized for the transdermal administration of pergolide.
  • the permeation rates of the abovementioned systems were determined on the vitro diffusion model of the "human epidermis" with the aid of modified Franz diffusion cells
  • the acceptor medium used in all cases was phosphate buffer (pH 5.5) with the addition of 0.1% NaN 3 as preservative , thermostated at 32 0 C.
  • Example 1 Polyacrylate Polyacrylate Miglyol Type 812 35 10, 9 Dirnethylisosorbide 25 Eucalyptol 25 1-Dodecanol 15
  • Example 2 Polypropylene Ethylene Miglyol Type 812 35 13, 0 Vinyl acetate dimethlyisisorbide 25 Copolymer with eucalyptol 25 Addition of a 1-dodecanol 15 adhesive resin based on corium
  • Example 3 Polyurethane Polyacrylate Miglyol Type 812 35 0 426 Dirnethylisosorbide 25 Ethanol 25 1-Dodecanol 15
  • FIG. 6 illustrates the synergistic effect of the four enhancer components contained in a liquid reservoir system of Example 5.
  • Example 5 Polyacrylate Polyacrylate Miglyol Type 812 35 2.79 Methyl Isosorbide 25 Eucalyptol 25 n-Dodecanol 15
  • FIG. 8 illustrates the synergistic effect of the four enhancer components contained in a liquid reservoir system of Example 7 as compared to the mono-enhancer system eucalyptol (Ex 8).
  • Example 7 Polyacrylate polyacrylate Miglyol Type 812 35 0.302 Dirnethylisosorbide 25 Eucalyptol 25 n-Dodecanol 15

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Bioinformatics & Cheminformatics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Dermatology (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Pharmacology & Pharmacy (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Neurology (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Neurosurgery (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • Toxicology (AREA)
  • Psychology (AREA)
  • Medicinal Preparation (AREA)
  • Pharmaceuticals Containing Other Organic And Inorganic Compounds (AREA)
  • Acyclic And Carbocyclic Compounds In Medicinal Compositions (AREA)

Abstract

Die vorliegende Erfindung betrifft ein transdermales therapeutisches System zur Verabreichung von lipophilen, schlecht wasserlöslichen und/oder wenig hautpepneablen pharmazeutischen Wirkstoffen, bei dem der Wirkstoff in einem Mehrkomponenten- Enhancer System, das aus vier Komponenten besteht, und jede Komponente des Mehrkomponenten-Enhancersystems aus einer anderen der Stoffgruppen a) Terpene; b) cyclische Glucitol-Ether; c) mittelkettige Triglyceride aus Caprin- und Caprylsäure und/oder Linolsäure; und d) längerkettige Alkohole mit einer Kettenlänge von 8 oder mehr Kohlenstoffatomen ausgewählt ist.

Description

Transdermales therapeutisches System zur Verabreichung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler Wirkstoffe
Die vorliegende Erfindung betrifft ein transdermales therapeutisches System zur Verabreichung von lipophilen, schlecht wasserlöslichen und/oder wenig hautpeπneablen pharmazeutischen Wirkstoffen, insbesondere ein transdermales therapeutisches Flüssigreservoir-System zur Verabreichung von Vinpocetin, Moxonidin, Pergolid oder eines ihrer pharmazeutisch akzeptablen Salze.
Vinpocetin (Ethylapovincamin-22-oat; 3α, 16 α -Apovincamin- säureethylester; Ethyl-12-desoxy-12, 13-didehydro-vincanol- 12-carboxylat) (CAS-Nr. 42971-09-5) ist ein pharmazeutischer Wirkstoff mit antioxidativer, gefäßerweiternder und neuroprotektiver Wirkung, der zur symptomatischen Behandlung von chronischen, hirnorganisch bedingten LeistungsStörungen in Form von Gedächtnis-, Konzentrations-, Denk- und Affektstörungen, vorzeitiger Ermüdbarkeit sowie Antriebs- und Motivationsmangel eingesetzt wird. Gegenwärtig befindet sich dieser Wirkstoff ausschließlich als orale Darreichungsform (Tablette) mit 20 mg Vinpocetin in Form seiner freien Base unter dem Handelsnamen Cavinton® auf dem Markt. Allerdings beträgt die Resorptionsquote von Vinpocetin im nüchternen Zustand nur etwa 6 bis 7 Prozent. Bei Einnahme während der Mahlzeiten verbessert sich die Resorption um 60 bis 100 Prozent. In beiden Fällen gelangt Vinpocetin etwa eine Stunde nach der Verabreichung in die Blutbahn. Die
Eliminationshalbwertszeit bei oraler Verabreichung beträgt ein bis zwei Stunden; innerhalb von acht Stunden wird Vinpocetin nahezu vollständig aus dem Organismus ausgeschieden. Zusammenfassend ist festzustellen, dass die Bioverfügbarkeit oral verabreichten Vinpocetins sehr schlecht ist.
Zur Verbesserung der Bioverfügbarkeit von Vinpocetin käme eine transdermale Verabreichung mit Hilfe eines transdermalen therapeutischen Systems in Betracht. Allerdings hat Vinpocetin für eine transdermale Verabreichung ungünstige physikochemische Eigenschaften. So charakterisieren der Verteilungskoeffizient LogP0ctanol/Wassβr von etwa 3,9 und die schlechte Wasserlöslichkeit von 0,02 μg/ml bei Raumtemperatur Vinpocetin als sehr lipopilen Arzneiwirkstoff .
Kobayashi, D. et al. (Biol. Pharm. Bull., 16^, (19939, 254-
258) beschreiben, dass mit einer Wirkstoff-Enhancermischung in Form einer 1 %-igen Suspension von Vinpocetin in einer Mischung aus Ethanol und 1-Mentol, die in-vitro direkt auf humane Vollhaut aufgetragen wurde, eine Permeationsrate von 6,45 μg/cm2 x h erreicht werden kann. Allerdings ermöglicht diese flüssige Zubereitung keine anhaltende Wirkstofffreisetzung, sondern muss wiederholt aufgetragen werden, um einen annähernd konstanten Plasmaspiegel an Vinpocetin über den Tag zu erzielen. Daher dürfte eine derartige flüssige Darreichungsform wenig Akzeptanz bei Patienten finden.
Erste Voruntersuchungen der Anmelderin im Hinblick auf die Entwicklung eines Matrix-TTS zur Verabreichung von Vinpocetin führten zu transdermalen therapeutischen Systemen (TTS) mit denen ein Hautflux (Permeationsrate im Fließgleichgewicht) von 0,91 μg/cm2 x h erreicht werden konnte. Um jedoch die therapeutisch erforderliche Konzentration von Vinpocetin im Plasma eines Patienten auf 2 bis 3 ng/ml einzustellen, müsste ein für eine Anwendungsdauer von 24 Stunden ausgelegtes TTS eine Fläche von etwa 120 cm2 aufweisen. Aus Gründen der Akzeptanz beim Patienten sollte die Fläche eines TTS jedoch so klein wie möglich gehalten werden und nach Möglichkeit 40 cm2, vorzugsweise 20 cm2, nicht übersteigen.
Die der vorliegenden Erfindung zunächst zugrunde liegende
Aufgabe bestand somit in der Bereitstellung eines transdermalen therapeutischen Systems zur Verabreichung von Vinpocetin, das eine akzeptable Größe von nicht mehr als 40 cm2 hat. Anders ausgedrückt bestand die Aufgabe darin, ein TTS zur Verabreichung von Vinpocetin zu entwickeln, mit dem eine Permeationsrate von mindestens 2,15 μg/cm2 x h, vorzugsweise von mindestens 5,0 μg/cm2 x h, erreicht werden kann, was einer transdermalen Abgaberate von mindestens 2 mg/Tag entspricht. Mit einer derart hohen Abgaberate bzw. Tagesdosis könnte der therapeutisch notwendige Plasmaspiegel in Höhe von 2 bis 3 ng Vinpocetin pro Milliliter Plasma erreicht werden.
Diese Aufgabe wird überraschenderweise durch ein
Flüssigreservoir-System gelöst, bei dem Vinpocetin in einem Mehrkomponenten-EnhancerSystem gelöst oder suspendiert vorliegt, wobei das EnhancerSystem aus 4 Permeations- enhancern (= Komponenten des EnhancerSystems) besteht und jede Komponente des EnhancerSystems aus einer anderen der folgenden Stoffgruppen ausgewählt ist: a) Terpene b) cyclische Glucitol-Ether, c) mittelkettige Triglyceride aus Caprin- und Caprylsäure und/oder Linolsäure; und d) längerkettige Alkohole.
Im Rahmen weiterer Untersuchungen der Anmelderin hat sich überraschenderweise herausgestellt, dass sich das erfindungsgemäße Enhancersystem auch in Verbindung mit anderen Wirkstoffen, die dem Vinpocetin in seinen physiko- chemischen Eigenschaften ähnlich sind, d. h. bei denen es sich um lipophile, schlecht wasserlösliche und/oder wenig hautpermeable Wirkstoffe handelt, vorteilhaft nutzen lässt.
Die vorliegende Erfindung betrifft somit transdermale therapeutische Systeme zur Verabreichung von lipophilen, schlecht wasserlöslichen und/oder wenig hautpeπneablen pharmazeutischen Wirkstoffen.
„Lipophil" im Sinne der vorliegenden Beschreibung bedeutet, dass der Wirkstoff ein großes Bestreben hat, in eine mit Wasser nicht mischbare Phase überzugehen. Lipophile Substanzen zeichnen sich durch einen hohen LogP-Wert aus. Der LogP-Wert ist der Verteilungskoeffizient einer Substanz zwischen Octanol und Wasser: C0ctanol/^a8Sθr.
Unter „schlecht wasserlöslich" werden im Sinne der vorliegenden Beschreibung Wirkstoffe verstanden, die eine Löslichkeit von weniger als 0,3 Gew.-% in Wasser aufweisen, d.h. Substanzen, von denen weniger als 3 mg in einem Milliliter Wasser löslich sind.
„Wenig hautpermeabel" im Sinne der vorliegenden Beschreibung bezeichnet Wirkstoffe, deren Flux allein, d. h. ohne Permeationsverstärker oder andere Maßnahmen zur Erhöhung der Hautdurchdringung, zu gering ist, um die zur Erzielung eines therapeutischen Effekts erforderliche Wirkstoffkonzentration im Plasma erzielen zu können. Im Allgemeinen werden Wirkstoffe, die ein Molekulargewicht > 500 oder einen LogP von weniger als -1 oder mehr als 4 aufweisen, als wenig hautpermeabel angesehen.
Lipophile, schlecht wasserlösliche Wirkstoffe zeichnen sich in der Regel bei oraler Verabreichung durch eine schlechte Bioverfügbarkeit aus. Zwar ist eine transdermale Verabreichung von Wirkstoffen, die bei oraler Verabreichung schlecht bioverfügbar sind, dem Grunde nach denkbar, aber lipophile Wirkstoffe gehören üblicherweise auch zu den wenig bzw. schlecht hautpeπneablen Wirkstoffen.
Ein bevorzugter Wirkstoff, der mit Hilfe des erfindungsgemäßen EnhancerSystems mit einer für therapeutische Zwecke ausreichenden Peπneationsrate über die Haut verabreicht werden kann, ist Moxonidin.
Moxonidin (4-Chlor-N- (4, 5-dihydro-lH-imidazol-2-yl) -6- methoxy-2 -methyl-5-pyrimidinamin; 4-Chlor-6-methoxy-2- methyl-5- (2-imidazolin-2-yl) aminopyrimidin) (CAS-Nr. 75438- 57-2) ist ein Imidazolderivat, das zur Behandlung der essentiellen Hypertonie empfohlen wird. Es ist als Cynt®- oder Physiotens®-Filmtabletten erhältlich. Moxonidin wird gastrointestinal gut resorbiert und präsystemisch nicht metabolisiert, so dass seine biologische Verfügbarkeit bei etwa 90% liegt. Moxonidin hat jedoch eine Plasma- Halbwertszeit von nur 2 bis 3 Stunden und wird im Wesentlichen über die Nieren ausgeschieden. Die benötigte Tagesdosis beträgt etwa 0,2 bis 0,6 mg; der wirksame Plasmaspiegel liegt bei 5,4 ng/ml (nach Farsang, C, J. Clin. Basic Cardiol . 4, (2001), 197). Eine vorteilhafte Wirkung des Moxonidins ist dessen Senkung der gesteigerten Aktivität des Sympathikotonus bei Niereninsuffizienz. Allerdings muss im Vergleich zur Dosis eines Nierengesunden die Erhaltungsdosis von Moxonidin bei Niereninsuffizinez erniedrigt werden und/oder das Dosierungsintervall verlängert werden.
Von den klinisch nützlichen Blutdruck senkenden Wirkstoffen hat Moxonidin die niedrigste Basizität. Bei einem pH-Wert von 7,4 liegen nur etwa 50 % des Moxonidins in kationischer Form vor. Moxonidin ist ein lipophiler Wirkstoff; er weist eine sehr geringe Löslichkeit in Wasser auf, ist jedoch bis 100 mM in Ethanol oder DMSO löslich. Die Wasserlöslichkeit von Moxonidin (Base) beträgt 1,36 mg/ml bei 22 0C. Der Verteilungskoeffizient
Figure imgf000007_0001
liegt bei -1,3. Diese beiden Werte charakterisieren Moxonidin (die freie Base) als schlecht wasserlösliche und wenig hautpermeable Substanz.
Ein weiterer Wirkstoff, der mit Hilfe des erfindungsgemäßen EnhancerSystems mit einer für therapeutische Zwecke ausreichenden Permeationsrate über die Haut verabreicht werden kann, ist Pergolid.
Pergolid ( (8ß) -8- [ (Methylthio)methyl] -6-propylergolin, D-6- n-propyl-8ß-methylmercaptomethylergolin) (CAS-Nr. 66104-22- 1) ist ein semisynthetisches Ergolin mit starker Dopamin (D) -2- und geringerer D-1-Rezeptor-agonistischer Wirkung, das zur Behandlung der Parkinson-Krankheit zugelassen ist. Pergolid ist chemisch zwar anders gebaut als Dopamin, übt seine Wirkung aber an den gleichen Bindungssteilen wie Dopamin aus. Darüber hinaus hat es auch eine die Prolaktinkonzentration im Plasma senkende Wirkung. Die Plasma-Halbwertszeit von Pergolid nach oraler Verabreichung beträgt 27 Stunden. Die Tagesdosis beträgt etwa 5 mg (Gerschlager, W., J. Neurol. Neurochem.
Psychiatr., 5, (2004), 21-24). Die Wasserlöslichkeit von Pergolid (Base) beträgt 0,021 μg/xnl bei 22 0C. Der Verteilungskoeffizient LogP0ctanol/Wassβr liegt bei 4,02. Diese beiden Werte charakterisieren die Pergolid-Base als eine sehr schlecht wasserlösliche und wenig hautpeπneable Substanz .
Die pharmakologisch akzeptablen Salze des Vinpocetins, Moxonidins und Pergolids zählen aufgrund ihres ionischen Charakters ebenfalls zu den wenig hautpeπneablen
Substanzen, auch wenn deren Wasserlöslichkeit größer ist als die des Vinpocetins, Moxonidins bzw. Pergolids. Daher gehören auch die pharmakologisch akzeptablen Salze des Vinpocetins, die pharmakologisch akzeptablen Salze des Moxonidins und die pharmakologisch akzeptablen Salze des Pergolids zu den Substanzen bzw. Wirkstoffen, die mit dem erfindungsgemäßen Mehrkomponenten-Enhancersystem mit für therapeutische Zwecke ausreichender Permeationsrate transdermal verabreicht werden können. Beispiele für bekannte Salze der genannten Wirkstoffe sind das Moxonidin- Hydrochlorid und das Pergolid-Mesylat .
Transdermale therapeutische Flüssigreservoir-Systeme an sich, bei denen eine in der Regel flüssige Wirkstoffzubereitung in einem aus einer die Freisetzung steuernden Membran und einer vorzugsweise wirkstoffundurchlässigen Folie gebildeten Beutel enthalten ist, sind dem Fachmann bekannt. Bei diesen Systemen dienen pharmazeutisch akzeptable und hautverträgliche organische Lösemittel als Trägermedium, dessen Viskosität mit geeigneten Hilfsstoffen (z.B. Mineralölen) auf die jeweiligen technologischen Erfordernisse eingestellt werden kann. Im Idealfall haben die verwendeten Lösemittel gleichzeitig die Peπneation des Wirkstoffs durch die Haut des Patienten fördernde Eigenschaften. Dem Lösemittel können aber auch die Peπneation des Wirkstoffs fördernde Substanzen, so genannte Enhancer, zugesetzt werden. Darüber hinaus umfassen die Flüssigreservoir-Systeme eine Haftkleberschicht, mit der das System auf der Haut des Patienten befestigt wird.
Bei dem erfindungsgemäßen Flüssigreservoir-System liegt der lipophile, schlecht wasserlösliche und/oder wenig hautpermeable Wirkstoff in einem Mehrkomponenten- Enhancersystem gelöst, dispergiert oder suspendiert vor, wobei dieses Enhancersystem aus vier die Peπneation des Wirkstoffs verstärkenden Enhancern besteht. Dabei stammt jeder Enhancer des Mehrkomponenten-Enhancersystems aus einer anderen Stoffgruppe. Die Stoffgruppen, aus denen die Enhancer stammen, sind: a) Terpene; b) cyclische Glucitol-Ether; c) Triglyceride aus Caprin- und Caprylsäure und/oder Linolsäure; und d) längerkettige Alkohole.
Terpene lassen sich vom Isopren bzw. von Isopentenyl- einheiten ableiten, so dass sich ihre Kohlenstoffanzahl im Grundgerüst durch 5 teilen lässt. Nach Anzahl der Isopren- Reste unterscheidet man Monoterpene (C10) , Sesquiterpene (C15) , Diterpene (C20) # Sesterterpene (C25) , Triterpene (C30) , Tetraterpene (C40) und Polyterpene. Darüber hinaus gibt es auch natürlich vorkommende Terpene, deren Struktur nicht mit der Isopren-Regel in Einklang steht. Bei den Terpenen handelt es sich um eine heterogene Gruppe von Verbindungen, die aufgrund ihrer unterschiedlichen funktionellen Gruppen zu verschiedenen Stoffgruppen zugeordnet werden können, so dass man unter Terpenen sowohl die Kohlenwasserstoffe als auch die sich davon ableitenden Alkohole, Ketone, Aldehyde und Ester versteht.
Erfindungsgemäß bevorzugt werden Monoterpene, d. h. aus zwei Isopren-Einheiten aufgebaute Terpene. Beispiele für Monoterpene sind Pinen, Nerol, Citral, Campher, Menthol, Carvacrol, Thymol und Limonen.
Die Monoterpene können in acyclische, monocyclische und bicyclische Monoterpene unterteilt werden. Zu den acyclischen Monoterpenen gehören beispielsweise Myrcen, Ocimen und Cosmen. Besonders bevorzugt werden erfindungsgemäß die monocyclischen Monoterpene, die ein Cyclohexangerüst aufweisen, sich also vom p-Menthan ableiten lassen.
Die monocyclischen Monoterpene mit Cyclohexangerüst werden meist wiederum nach ihrer sekundären Stoffgruppenzugehörigkeit unterteilt. Ganz besonders bevorzugt werden die alkoholischen monocyclischen Monoterpene mit Cyclohexangerüst, insbesondere Eucalyptol . Als cyclischer Glucitol-Ether ist insbesondere Dimethylisosorbid geeignet. Glucitol, das auch Sorbitol genannt wird, ist der Zuckeralkohol der Glucose.
Bei den Triglyceriden aus Caprin- und Caprylsäure und/oder Linolsäure werden bevorzugt die unter dem Handelsnamen Miglyol vertriebenen Triglyceride verwendet, vorzugsweise Miglyol 808, Miglyol 810 und Miglyol 812, wobei Miglyol 812 besonders bevorzugt wird.
Als längerkettige Alkohole werden Alkohole mit einer
Kettenlänge von mindestens 8 Kohlenstoff-Atomen, vorzugsweise mit mindestens 12 Kohlenstoff-Atomen, verwendet, vorzugsweise einwertige Alkohole, besonders bevorzugt 1-Dodecanol.
In einer bevorzugten Ausführungsform liegen die Komponenten des Mehrkomponenten-Enhancersystem in einem Mischungsverhältnis vor, bei dem der Anteil der am niedrigsten dosierten Komponente mindestens 10 Gew.-% und der Anteil der am höchsten dosierten Komponente maximal 40 Gew.-%, jeweils bezogen auf das Gesamtgewicht des Mehrkomponenten-Enhancersystems, beträgt .
Das am stärksten bevorzugte Mehrkomponenten-Enhancersystem setzt sich wie folgt zusammen: a) 25 Gew.-% Eucalyptol als Terpen; b) 25 Gew.-% Dimethylisosorbid als cyclischer Glucitol- Ether; c) 35 Gew.-% Miglyol 812 als mittelkettiges Triglycerid von Capryl- und Caprinsäure; und d) 15 Gew.-% 1-Dodecanol als längerkettiger Alkohol mit einer Kettenlänge von 12 oder mehr Kohlenstoffatomen. Der Anteil an Wirkstoff in der wirkstoffhaltigen Zubereitung beträgt 0,1 bis 50 Gew.-%, vorzugsweise 5 bis 25 Gew.-%.
Die im Flüssig-Reservoir enthaltene Zubereitung umfasst somit den Wirkstoff, der in dem Mehrkomponenten- Enhancersystem gelöst, dispergiert oder suspendiert vorliegen kann. Darüber hinaus kann die Wirkstoff- Zubereitung weitere Substanzen enthalten, mit denen die
Abgabe des Wirkstoffs - im Sinne einer verzögerten Abgabe - gesteuert werden kann. Derartige Substanzen sind beispielsweise Absorptionsmittel.
Die Absorptionsmittel können aus der Gruppe ausgewählt sein, die Cyclodextrine, Polyvinylpyrrolidone und Cellulosederivate enthält.
Die Wirkstoffzubereitung kann zusätzlich viskositäts- erhöhende Hilfsstoffe enthalten, die keine die Freisetzung steuernde Funktion haben. Vorzugsweise ist der viskositäts- erhöhende Hilfsstoff aus der Gruppe ausgewählt, die aus feindispersem Siliziumdioxid, beispielsweise Aerosil R 974®, Polyacrylsäuren, z. B. Carbopol 934P®, Mineralölen, Wollwachsen und hochmolekularen
Polyethylenglykolen besteht. Ein Beispiel für ein bevorzugtes Polyethylenglykol ist Carbowax 1000®. Die WirkstoffZubereitung im Flüssigreservoir kann als Lösung, Dispersion, Suspension, Paste oder Gel vorliegen.
Bei dem erfindungsgemäßen TTS kann die Freisetzung des
Wirkstoffs und der Enhancer aus dem Flüssig-Reservoirsystem kontrolliert werden über: - die Art der eingesetzten Steuermembran, beispielsweise durch deren chemische Zusammensetzung und/oder der Porengröße;
- die Art der eingesetzten Haftkleberschicht unter der Steuermembran, mit der das System auf der Haut befestigt wird, beispielsweise durch deren chemische Zusammensetzung und/oder Schichtdicke;
- eine verzögerte Abgabe durch den Einsatz von Absorptionsmitteln im Flüssigreservoir, beispielsweise Cyclodextrinen, Polyvinylpyrrolidonen oder Cellulosederivaten.
Als Steuermembran können mikroporöse, mit definierter Porengröße hergestellte Polymerfolien aus Polyethylen, Polypropylen, Polyurethan, Copolymeren aus Ethylen und
Vinylacetat und Silikonen verwendet werden. Geeignet sind diese Polymerfolien, sofern sie beständig gegenüber den in der WirkstoffZubereitung enthaltenen Substanzen sind.
Als Haftkleber mit die Freisetzung des pharmazeutischen Wirkstoffs steuernden Eigenschaften, die unter der Steuermembran zur Befestigung des Systems auf der Haut angebracht sind, werden Haftkleber auf Basis von Copolymeren aus Ethylen und Vinylacetat, in Kombination mit Klebharzen als Zusätze, bevorzugt. Bei diesen Haftklebern kann die Durchlässigkeit bzw. Permeabilität der Haftkleberschicht über das Verhältnis von Ethylen zu Vinylacetat eingestellt werden. Bevorzugt werden auch Haftkleber auf Basis von Silikonen, da diese für die meisten Wirk- und Hilfsstoffe permeabel sind, sowie
Haftkleber auf Basis von PoIy (meth) acrylaten und Haftkleber aus Basis von Polyisobutylenen. Nachfolgend wird die Erfindung an Hand von Beispielen näher erläutert, wobei diese Beispiele nicht als die einzigen Kombinationen zu verstehen sind, für die mit dieser Schrift Schutz begehrt wird.
Beispiele 1 bis 4
Für die Herstellung der haftklebenden Flüssigreservoir-
Systeine, wie sie in Tabelle 1 näher spezifiziert sind, wurde zunächst eine Wirkstofffreie Polyacrylat-Kleberlösung vom Typ DuroTak® 1050 (Fa. National Starch, Antwerpen) oder ein Copolymer aus Ethylen und Vinylacetat mit Zusatz eines Klebharzes auf Basis von Kolophonium (Foral® 85 B) mit Hilfe einer Ausziehrakel in einer Nassschichtdicke von 300 μm auf einer silikonisierten Polyethylenterephthalat- Folie ausgestrichen. Anschließend wurden die Lösemittel durch halbstündiges Trocknen der beschichteten Folie bei 50 0C in einem Trockenschrank mit Abluftführung entfernt. Der lösemittel- und Wirkstofffreie Klebefilm wurde danach mit einer 35 μm dicken Polyurethanfolie (Opraflex®, Fa. Lohmann) oder einer Polypropylenfolie als spätere Steuermembran durch Aufkaschieren abgedeckt. Auf die Steuermembran wurde eine Polyesterfolie (Scotchpak® No. 1220, Fa. 3M) aufgelegt und mit einer speziellen Siegelmaske, die über ein handelsübliches Bügeleisen aufgeheizt wurde, zu Beuteln gesiegelt, die ein rundes Reservoir mit einem Durchmesser von 25 mm aufwiesen.
Ober eine vorhandene Öffnung zum Reservoir wurde die jeweilige Vinpocetin-Enhancermischung - die Enhancer- Komponenten wurden vorher in den entsprechenden Gewichtsanteilen zusammengemischt - mittels einer Spritze in das Reservoir gefüllt. Die Menge an Vinpocetin betrug 10 Gew.-%, bezogen auf das Gesamtgewicht der Wirkstoff- Enhancermischung. Nach dem Befüllen des Reservoirs wurde die Einfüllöffnung mit Hilfe eines Bügeleisens verschweißt, so dass ein vollständig abgeschlossenes und lagerstabiles Flüssig-Reservoirsystem entstand.
Vergleichsbeispiel 1
Als Referenz für die Vinpocetin enthaltenden
Flüssigreservoir-Systeme wurde ein Matrix-TTS hergestellt, indem Oppanol® B 10 und Oppanol® B 100, mittel- und hochmolekulare Polyisobutylene der Fa. BASF, in unterschiedlichen Mischungsverhältnissen in Spezialbenzin Typ 80/110 gelöst und anschließend 2 Gew.-% Vinpocetin und 17 Gew.-% Lauryllactat als Enhancer darin dispergiert. Durch 30-minütiges Rühren wurde eine gleichmäßige
Verteilung der Wirkstoffkristalle in der Kleberlösung erreicht. Danach erfolgte eine 10 bis 15-minütige Entgasung der Dispersion im Ultraschallbad.
Für die Herstellung des selbstklebenden, wirkstoffhaltigen Films wurde eine silikonisierte Polyethylenterephthalat- Folie mit Hilfe einer Handrakel mit der wirkstoffhaltigen Klebmasse in einer Nassschichtdicke von 400 μm beschichtet. Das Ablüften des Kleberstriches erfolgte für 20 Minuten bei Raumtemperatur, bevor der Strich für 10 Minuten bei 70 0C getrocknet wurde.
Die lösemittelfreie, wirkstoffhaltige und selbstklebende Beschichtung wurde abschließend mit einer 15 μm dicken Polyethylenterephthalat-Folie durch Aufkaschieren abgedeckt .
Beispiele 5 und 6 Haftklebende Flüssigreservoirsysteme zur Verabreichung von Moxonidin wurden entsprechend dem für die Beispiele 1 bis 4 angegebenen Verfahren hergestellt, indem eine Wirkstofffreie Polyacrylat-Kleberlösung nach dem Ausstreichen und Trocknen mit einer 35 μm dicken
Polyurethanfolie (Opraflex®, Fa. Lohmann) als Steuermembran durch Aufkaschieren abgedeckt wurde. Auf die Steuermembran wurde eine Polyesterfolie aufgelegt und mit der speziellen Siegelmaske zu Beuteln mit einem runden Reservoir gesiegelt, welches einen Durchmesser von 25 mm aufwies.
Über eine vorhandene Öffnung zum Reservoir wurde die jeweilige, 10 Gew.-% Moxonidin enthaltende Wirkstoff- Enhancermischung mittels einer Spritze in das Reservoir gefüllt, welches anschließend verschweißt wurde, so dass ein vollständig geschlossenes und lagerstabiles Flüssig- Reservoirsystem entstand.
Vergleichsbeispiel 2 Als Vergleichsbeispiel für die Moxonidin enthaltenden
Flüssigreservoir-Systeme wurde ein Matrix-TTS hergestellt, das ein für die transdermale Verabreichung von Moxonidin bereits optimiertes TTS mit Permeationsenhancer darstellte.
Beispiele 7 und 8
Haftklebende Flüssigreservoirsysteme zur Verabreichung von Pergolid wurden entsprechend dem für die Beispiele 1 bis 4 angegebenen Verfahren hergestellt, indem eine Wirkstofffreie Polyacrylat-Kleberlösung nach dem Ausstreichen und Trocknen mit einer 35 μm dicken
Polyurethanfolie (Opraflex®, Fa. Lohmann) als Steuermembran durch Aufkaschieren abgedeckt wurde. Auf die Steuermembran wurde eine Polyesterfolie aufgelegt und mit der speziellen Siegelmaske zu Beuteln mit einem runden Reservoir gesiegelt, welches einen Durchmesser von 25 mm aufwies.
Über eine vorhandene Öffnung zum Reservoir wurde die jeweilige, 10 Gew.-% Pergolid enthaltende Wirkstoff- Enhancermischung mittels einer Spritze in das Reservoir gefüllt, welches anschließend verschweißt wurde, so dass ein vollständig geschlossenes und lagerstabiles Flüssig- Reservoirsystem entstand.
Vergleichsbeispiel 3
Als Vergleichsbeispiel für die Pergolid enthaltenden Flüssigreservoir-Systeme wurde ein Matrix-TTS hergestellt, das ein für die transdermale Verabreichung von Pergolid bereits optimiertes TTS mit Permeationsenhancer darstellte.
Bestimmung der Peπneationsraten
Die Permeationsraten der vorgenannten Systeme wurden am iπ- vitro-Diffusionsmodell der „Human-Epidermis" mit Hilfe modifizierter Franz -Diffusionszellen bestimmt. Als Akzeptormedium diente in allen Fällen Phosphatpuffer (pH 5,5) mit Zusatz von 0,1 % NaN3 als Konservierungsmittel, thermostatiert auf 32 0C.
Die kumulierten Permeationsraten von Vinpocetin werden in
Figur 1 dargestellt, wobei die einzelnen Messpunkte den Mittelwert aus drei Einzelmessungen darstellen. Die Ergebnisse der Untersuchungen zur Permeation von Vinpocetin sind in Tabelle 1 zusammengefasst . Tabelle 1: Vergleich der mit verschiedenen transdermalen therapeutischen Systemen erzielten Permeationsraten von Vinpocetin
System SteuerHaftkleber Enhancer- Gew.-% der In vitro- membran Koxnponente (n) Komponenten Hautflux im [μg/cm2xh] Enhancer- gemisch
Beispiel 1 Polyurethan Polyacrylat Miglyol Typ 812 35 10, 9 Dirnethylisosorbid 25 Eucalyptol 25 1-Dodecanol 15
Beispiel 2 Polypropylen Ethylen- Miglyol Typ 812 35 13, 0 Vinylacetat- Dimθthylisosorbid 25 Copolymer mit Eucalyptol 25 Zusatz eines 1-Dodecanol 15 Klebharzes auf Basis von KoIlophonium
Beispiel 3 Polyurethan Polyacrylat Miglyol Typ 812 35 0 426 Dirnethylisosorbid 25 Ethanol 25 1-Dodecanol 15
Beispiel 4 Polyurethan Polyaorylat Lauryllactat 100 1 16
Vergleichs N/A Polyisobutylen Lauryllactat 17 1 10 beispiel 1
Aus Tabelle 1 ergibt sich beispielsweise für ein transdermales therapeutisches System gemäß Beispiel 1, dass entsprechend der Beziehung Qss = J33 x A/Cl ein TTS mit einer 10 cm2 großen Abgabefläche ausreichen würde, um einen Vinpocetin-Plasmaspiegel von 2,5 ng/ml erreichen zu können, wobei die Größen Qss, Jss, A und Cl folgende Bedeutung haben: Qss = Plasmaspiegel im Fließgleichgewicht (steady State) , in ng/ml ;
Jss = in vitro Hautflux, in μg/cm2 x h; A = wirksame Abgabefläche des Systems in cm2; und Cl = Clearance (Reinigungsrate, Plasmamenge pro Zeiteinheit von einem bestimmten Wirkstoff) in l/h; Wert für Vinpocetin entnommen aus Kobayashi, D. et al . , Biol. Pharm. Bull., 1±, (1993), 254-258).
Die kumulierten Peπneationsraten von Moxonidin werden in Figur 2 dargestellt, wobei die einzelnen Messpunkte den Mittelwert aus drei Einzelmessungen darstellen. Die Ergebnisse der Untersuchungen zur Peπneation von Moxonidin sind in Tabelle 2 zusammengefasst .
Wie der Vergleich der Versuchsergebnisse zur transdermalen Freisetzung von Moxonidin zeigt, führt ein Flüssigreservoir-System gemäß Beispiel 6 zu Peπneationsraten, die um etwa 60 % geringer sind als die mit einem Flüssigreservoir-System nach Beispiel 5 erzielten Permeations- raten. Figur 2 veranschaulicht den synergistischen Effekt der vier in einem Flüssigreservoir-System nach Beispiel 5 enthaltenen Enhancerkomponenten.
Tabelle 2 : Vergleich der mit verschiedenen transdermalen therapeutischen Systemen erzielten Peπneationsraten von Moxonidin
System Steuer- Haftkleber Enhancer- Oew.-% der In vitro- maπihran Komponente (n) Komponenten Hautflux im [μg/cm2xh] Enhancer- gemisch
Beispiel 5 Polyurethan Polyacrylat Miglyol Typ 812 35 2,79 Dirnethylisosorbid 25 Eucalyptol 25 n-Dodecanol 15
Beispiel 6 Polyurethan Polyacrylat Lauryllactat 35 1,56 Ölsäure 25 Eucalyptol 25 Menthol 15
Vergleichs 0,447 beispiel 2
Die kumulierten Peπneationsraten von Pergolid werden in Figur 3 dargestellt, wobei die einzelnen Messpunkte den Mittelwert aus drei Einzelmessungen darstellen. Die Ergebnisse der Untersuchungen zur Peπneation von Moxonidin sind in Tabelle 3 zusammengefasst .
Wie der Vergleich der Versuchsergebnisse zur transdermalen Freisetzung von Pergolid zeigt, führt ein Flüssigreservoir- System gemäß Beispiel 8 zu Permeationsraten, die um etwa 60 % geringer sind als die mit einem Flüssigreservoir- System nach Beispiel 7, welches nur einen einzigen Permeationsenhancer enthält. Figur 3 veranschaulicht den synergistischen Effekt der vier in einem Flüssigreservoir- System nach Beispiel 7 enthaltenen Enhancerkomponenten im Vergleich zu dem Mono-Enhancersystem Eucalyptol (Bsp. 8) .
Tabelle 3 : Vergleich der mit verschiedenen transdeπnalen therapeutischen Systemen erzielten Permeationsraten von Pergolid
System Steuer- Haftklβbβr Enhancer- Gew.-% der In vitro- membran Komponente (n) Komponenten Hautflux im [μg/cm2xh] Enhancer- gemisch
Beispiel 7 Polyurethan Polyacrylat Miglyol Typ 812 35 0,309 Dirnethylisosorbid 25 Eucalyptol 25 n-Dodβcanol 15
Beispiel 8 Polyurethan Polyacrylat Eucalyptol 100 0,185
Vergleichs 0,165 beispiel 3
Wie der Vergleich der Versuchsergebnisse zeigt, führen die erfindungsgemäßen Flüssigreservoir-Systeme zu
Permeationsraten, die deutlich höher als die mit einem Matrix-TTS erzielbaren Permeationsraten sind und deutlich über dem gesetzten Ziel liegen.

Claims

Ansprüche
1. Transdermales therapeutisches System zur Verabreichung eines lipophilen, schlecht wasserlöslichen und wenig hautpeπneablen Wirkstoffs, dadurch gekennzeichnet, dass der Wirkstoff in einem Mehrkomponenten-Enhancersystem gelöst oder suspendiert vorliegt, wobei das EnhancerSystem aus 4 Komponenten besteht und jede Komponente des Mehrkomponenten-EnhancerSystems aus einer anderen der Stoffgruppen a) Terpene; b) cyclische Glucitol-Ether; c) mittelkettige Triglyceride aus Caprin- und Caprylsäure und/oder Linolsäure; und d) längerkettige Alkohole mit einer Kettenlänge von 8 oder mehr Kohlenstoffatomen ausgewählt ist.
2. Transdermales therapeutisches System nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die Enhancer-Komponenten in einem Mischungsverhältnis vorliegen, bei dem der Anteil der am niedrigsten dosierten Komponente mindestens 10 Gew.-% und der Anteil der am höchsten dosierte Komponente höchstens 40 Gew.-% beträgt, bezogen auf das Mehrkomponenten-Enhancersystem.
3. Transdermales therapeutisches System nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Wirkstoff aus der Gruppe ausgewählt ist, die Vinpocetin, Moxonidin, Pergolid und deren pharmazeutisch akzeptablen Salze umfasst.
4. Transdermales therapeutisches System nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der Gehalt an Wirkstoff 0,1 bis 50 Gew.-%, vorzugsweise 5,0 bis 25,0 Gew.-%, beträgt, bezogen auf die wirkstoffhaltige Zubereitung.
S 5. Transdermales therapeutisches System nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass Wirkstoff und alle Enhancer-Komponenten in einem Flüssigreservoir vorliegen.
0 6. Transdermales therapeutisches System nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass das Flüssigreservoir eine Steuermembran umfasst, welche die Abgabe der Enhancerkomponenten und des Wirkstoffs kontrolliert.
5 7. Transdermales therapeutisches System nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, dass die Steuermembran aus einem Polymer besteht, das aus der Gruppe ausgewählt ist, die Polyethylene, Polypropylene, Silikone, Polyurethane und Copolymere aus Ethylen und Vinylacetat umfasst. 0
8. Transdermales therapeutisches System nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, dass das Flüssigreservoir-System eine Haftkleberschicht unter der Steuermembran umfasst, wobei der Haftkleber der Haftkleberschicht aus der Gruppe 5 ausgewählt ist, die Silikone, Acrylate, Polyisobutylene und Copolymere aus Ethylen und Vinylacetat, letztere klebend gemacht unter Zusatz von Klebharzen, besteht.
9. Transdermales therapeutisches System nach Anspruch 8, 0 dadurch gekennzeichnet, dass die Haftkleberschicht unter der Steuermembran die Freisetzung des Wirkstoffs kontrolliert, wobei sie ihre Steuerwirkung über die Schichtdicke ausübt.
10. Transdermales therapeutisches System nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass die Haftkleberschicht auf Basis von Copolymeren aus Ethylen und Vinylacetat mit KlebharzZusätzen ihre Steuerwirkung über das Verhältnis Ethylen zu Vinylacetat ausüben kann.
11. Transdermales therapeutisches System nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Wirkstoffzubereitung zusätzliche Hilfsstoffe im Sinne von Verdickungsxnitteln enthält, die vorzugsweise aus der Gruppe ausgewählt sind, die Mineralöle, Wollwachse, Polyacrylsäuren, hochmolekulare Polyethylenglykole und feindisperses Siliziumdioxid enthält.
12. Transdermales therapeutisches System nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die WirkstoffZubereitung als Lösung, Dispersion, Suspension, Paste oder Gel vorliegt.
13. Transdermales therapeutisches System nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die WirkstoffZubereitung zusätzlich Steuerungselemente im Sinne einer verzögerten Abgabe enthält, die vorzugsweise aus der Gruppe ausgewählt sind, die Cyclodextrine, Polyvinylpyrrolidone und Cellulose-Derivate enthält.
14. Transdermales therapeutisches System nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass sich das Mehrkomponenten-EnhancerSystem wie folgt zusammensetzt: a) 25 Gew.-% Eucalyptol, b) 25 Gew.-% Dimethylisosorbid, c) 35 Gew.-% Miglyol Typ 812, und d) 15 Gew.-% 1-Dodecanol.
PCT/EP2006/009570 2005-10-21 2006-10-04 Transdermales therapeutisches system zur verabreichung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler wirkstoffe Ceased WO2007045352A1 (de)

Priority Applications (6)

Application Number Priority Date Filing Date Title
JP2008535925A JP5523708B2 (ja) 2005-10-21 2006-10-04 親油性かつ/または低皮膚浸透性の活性物質を投与するための経皮治療システム
DE502006003488T DE502006003488D1 (de) 2005-10-21 2006-10-04 Transdermales therapeutisches system zur verabreichung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler wirkstoffe
EP06806011A EP1937227B1 (de) 2005-10-21 2006-10-04 Transdermales therapeutisches system zur verabreichung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler wirkstoffe
AT06806011T ATE428410T1 (de) 2005-10-21 2006-10-04 Transdermales therapeutisches system zur verabreichung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler wirkstoffe
US12/083,888 US8309120B2 (en) 2005-10-21 2006-10-04 Transdermal therapeutic system for administering lipophilic and/or sparingly skin- permeable active substances
US13/592,066 US9486417B2 (en) 2005-10-21 2012-08-22 Transdermal therapeutic system for administering lipophilic and/or sparingly skin-permeable active substances

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE102005050431A DE102005050431A1 (de) 2005-10-21 2005-10-21 Transdermales therapeutisches System zur Verabreicherung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler Wirkstoffe
DE102005050431.0 2005-10-21

Related Child Applications (2)

Application Number Title Priority Date Filing Date
US12/083,888 A-371-Of-International US8309120B2 (en) 2005-10-21 2006-10-04 Transdermal therapeutic system for administering lipophilic and/or sparingly skin- permeable active substances
US13/592,066 Continuation US9486417B2 (en) 2005-10-21 2012-08-22 Transdermal therapeutic system for administering lipophilic and/or sparingly skin-permeable active substances

Publications (1)

Publication Number Publication Date
WO2007045352A1 true WO2007045352A1 (de) 2007-04-26

Family

ID=37719278

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
PCT/EP2006/009570 Ceased WO2007045352A1 (de) 2005-10-21 2006-10-04 Transdermales therapeutisches system zur verabreichung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler wirkstoffe

Country Status (7)

Country Link
US (2) US8309120B2 (de)
EP (1) EP1937227B1 (de)
JP (1) JP5523708B2 (de)
AT (1) ATE428410T1 (de)
DE (2) DE102005050431A1 (de)
ES (1) ES2326043T3 (de)
WO (1) WO2007045352A1 (de)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JP2010538605A (ja) * 2007-09-11 2010-12-16 ディーエスエム アイピー アセッツ ビー.ブイ. 飼料添加物として使用するセスキテルペンおよびそれらの誘導体

Families Citing this family (22)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE102005050431A1 (de) * 2005-10-21 2007-04-26 Lts Lohmann Therapie-Systeme Ag Transdermales therapeutisches System zur Verabreicherung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler Wirkstoffe
PL2547323T3 (pl) 2010-03-17 2016-07-29 Novaliq Gmbh Kompozycja farmaceutyczna do leczenia podwyższonego ciśnienia wewnątrzgałkowego
DK2714010T3 (en) 2011-05-25 2017-06-12 Novaliq Gmbh TOPICAL PHARMACEUTICAL COMPOSITION BASED ON SEMIFLUORED ALKANES
CN113679699B (zh) 2012-09-12 2022-10-28 诺瓦利克有限责任公司 包含半氟化烷烃的混合物的组合物
AU2013314303B2 (en) 2012-09-12 2018-01-18 Novaliq Gmbh Semifluorinated alkane compositions
EP2944324A1 (de) 2014-05-13 2015-11-18 LTS LOHMANN Therapie-Systeme AG Verwendung von semifluorierten Alkanen in transdermalen therapeutischen Systemen
CN110403923B (zh) 2015-09-30 2021-09-21 诺瓦利克有限责任公司 半氟化化合物和其组合物
WO2018055101A1 (en) 2016-09-23 2018-03-29 Novaliq Gmbh Ophthalmic compositions comprising ciclosporin
EP3558276B1 (de) 2016-12-20 2024-11-06 LTS Lohmann Therapie-Systeme AG Transdermales therapeutisches system mit asenapin und polysiloxan oder polyisobutylen
CN115813888A (zh) 2016-12-20 2023-03-21 罗曼治疗系统股份公司 包含阿塞那平的透皮治疗系统
CA3058097C (en) 2017-04-21 2024-01-02 Novaliq Gmbh Iodine compositions
WO2019002204A1 (en) 2017-06-26 2019-01-03 Lts Lohmann Therapie-Systeme Ag TRANSDERMAL THERAPEUTIC SYSTEM CONTAINING ASENAPINE AND SILICONE-TYPE ACRYLIC HYBRID POLYMER
MX2020003534A (es) 2017-09-27 2020-07-29 Novaliq Gmbh Composiciones oftalmicas que comprenden latanoprost para usarse en el tratamiento de las enfermedades oculares.
WO2019068763A1 (en) 2017-10-04 2019-04-11 Novaliq Gmbh OPHTHALMIC COMPOSITIONS COMPRISING F6H8
SG11202007860XA (en) 2018-03-28 2020-09-29 Novaliq Gmbh Pharmaceutical composition comprising timolol
CN112153970A (zh) 2018-04-27 2020-12-29 诺瓦利克有限责任公司 用于治疗青光眼的包含他氟前列素的眼用组合物
AU2019291060B2 (en) 2018-06-20 2024-09-05 Lts Lohmann Therapie-Systeme Ag Transdermal therapeutic system containing asenapine
US12329862B2 (en) 2018-06-20 2025-06-17 Lts Lohmann Therapie-Systeme Ag Transdermal therapeutic system containing asenapine
CA3111870C (en) 2018-09-27 2022-04-12 Novaliq Gmbh Topical sunscreen formulation
EP3856124A1 (de) 2018-09-27 2021-08-04 Novaliq GmbH Reparatur von lipidbarrieren
SG11202102820VA (en) 2018-10-12 2021-04-29 Novaliq Gmbh Ophthalmic composition for treatment of dry eye disease
EP3923907B1 (de) 2019-02-13 2024-09-25 Novaliq GmbH Zusammensetzungen und verfahren zur behandlung von okularer neovaskularisation

Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE19701059A1 (de) * 1997-01-15 1998-07-16 Lohmann Therapie Syst Lts Acetylsalicylsäure enthaltendes transdermales therapeutisches System mit Resorptionsverstärkung
WO2000035456A1 (en) * 1998-12-17 2000-06-22 Samyang Corporation Transdermal delivery system containing buprenorphine

Family Cites Families (22)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3564073D1 (en) * 1984-06-23 1988-09-08 Beiersdorf Ag Self-adhesive plaster
DE3423328A1 (de) * 1984-06-23 1986-01-02 Beiersdorf Ag, 2000 Hamburg Selbstklebendes pflaster
EP0484543B1 (de) * 1990-04-24 1995-12-13 Teijin Limited Pflaster
DE4341444C2 (de) * 1993-12-04 1996-03-14 Lohmann Therapie Syst Lts Wirkstoffhaltiges Pflaster und Verfahren zu seiner Herstellung
TW304167B (de) * 1995-01-30 1997-05-01 Lilly Co Eli
US6572879B1 (en) * 1995-06-07 2003-06-03 Alza Corporation Formulations for transdermal delivery of pergolide
KR970064620A (ko) * 1996-03-05 1997-10-13 임성기 사이클로스포린-함유 외용약제 조성물
US6019988A (en) * 1996-11-18 2000-02-01 Bristol-Myers Squibb Company Methods and compositions for enhancing skin permeation of drugs using permeation enhancers, when drugs and/or permeation enhancers are unstable in combination during long-term storage
JPH11189546A (ja) * 1997-12-25 1999-07-13 Saitama Daiichi Seiyaku Kk 経皮吸収促進剤
JP2001064205A (ja) * 1999-06-25 2001-03-13 Dai Ichi Seiyaku Co Ltd 製剤組成物
AU3104301A (en) * 2000-01-20 2001-07-31 Noven Pharmaceuticals, Inc. Compositions and methods to effect the release profile in the transdermal administration of active agents
DE10019171A1 (de) * 2000-04-07 2001-10-18 Schering Ag Zusammensetzungen zur Verwendung als Penetrationsverstärker in transdermalen Formulierungen für hoch lipophile Wirkstoffe
DE10019311A1 (de) * 2000-04-19 2001-10-31 Lohmann Therapie Syst Lts Transdermale therapuetische Systeme zur Applikation von Moxonidin
DE10033853A1 (de) * 2000-07-12 2002-01-31 Hexal Ag Transdermales therapeutisches System mit hochdispersem Siliziumdioxid
ATE485837T1 (de) * 2000-08-03 2010-11-15 Antares Pharma Ipl Ag Zusammensetzung zur transdermalen und/oder transmukosalen verabreichung von wirkstoffen, die ausreichende therapeutische spiegel garantiert
DE10128685A1 (de) * 2001-06-13 2002-12-19 Beiersdorf Ag Selbstklebendes, wirkstoffhaltiges Matrixpflaster auf Basis von Polyurethangelen
US20050100588A1 (en) * 2001-06-13 2005-05-12 Beiersdorf Ag Self-adhesive matrix plaster containing an active ingredient and based on polyurethane gels
JP2003063954A (ja) * 2001-08-24 2003-03-05 Saitama Daiichi Seiyaku Kk リザーバー型貼付剤
US20040126415A1 (en) * 2002-11-21 2004-07-01 Lu Guang Wei Dermal delivery of a water-soluble selective cyclooxygenase-2 inhibitor
DE10256774A1 (de) 2002-12-05 2004-06-24 Lts Lohmann Therapie-Systeme Ag Transmucosale und transdermale Arzneimittel mit verbesserter Wirkstoffresorption
DE102004062614B4 (de) * 2004-12-24 2011-12-29 Lts Lohmann Therapie-Systeme Ag Transdermales therapeutisches System mit aktivierbarer Übersättigung und kontrollierter Permeationförderung sowie Verfahren zu dessen Herstellung
DE102005050431A1 (de) * 2005-10-21 2007-04-26 Lts Lohmann Therapie-Systeme Ag Transdermales therapeutisches System zur Verabreicherung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler Wirkstoffe

Patent Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE19701059A1 (de) * 1997-01-15 1998-07-16 Lohmann Therapie Syst Lts Acetylsalicylsäure enthaltendes transdermales therapeutisches System mit Resorptionsverstärkung
WO2000035456A1 (en) * 1998-12-17 2000-06-22 Samyang Corporation Transdermal delivery system containing buprenorphine

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JP2010538605A (ja) * 2007-09-11 2010-12-16 ディーエスエム アイピー アセッツ ビー.ブイ. 飼料添加物として使用するセスキテルペンおよびそれらの誘導体

Also Published As

Publication number Publication date
DE102005050431A1 (de) 2007-04-26
US20090169601A1 (en) 2009-07-02
EP1937227A1 (de) 2008-07-02
US9486417B2 (en) 2016-11-08
US8309120B2 (en) 2012-11-13
US20120316520A1 (en) 2012-12-13
EP1937227B1 (de) 2009-04-15
DE502006003488D1 (de) 2009-05-28
JP2009512645A (ja) 2009-03-26
JP5523708B2 (ja) 2014-06-18
ATE428410T1 (de) 2009-05-15
ES2326043T3 (es) 2009-09-29

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1937227B1 (de) Transdermales therapeutisches system zur verabreichung lipophiler und/oder wenig hautpermeabler wirkstoffe
EP3142648B1 (de) Verwendung von semifluorierten alkanen in transdermalen therapeutischen systemen
EP1171104B1 (de) Transdermales therapeutisches system mit neutralisierten acrylhaftklebern
EP0695177B1 (de) Wirkstoffplaster
DE69825116T2 (de) Transdermale verabreichung basischer wirkstoffe unter verwendung unpolarer haftsysteme und saurer lösungsvermittler
EP0744944B1 (de) Transdermale therapeutische systeme enthaltend sexualsteroide
DE69625483T3 (de) Transdermales pflaster zur verabreichung von 17-deacetyl norgestimat in kombination mit einem östrogen
DE19814084B4 (de) D2-Agonist enthaltendes transdermales therapeutisches System zur Behandlung des Parkinson-Syndroms und Verfahren zu seiner Herstellung
DE60021099T2 (de) Transdermale, in form einer haftschicht ausgebildete zweifachmedikamenten-verabreichungsvorrichtung
DE69326461T2 (de) Verwendung von glyzerin zur dämpfung der transdermalen arzneimittelverabreichung
DE69526437T2 (de) Transdermal verabreichbare zubereitung zur behandlung von störungen des harnlassens
DE10261696A1 (de) Vorrichtung zur transdermalen Verabreichung von Rotigotin-Base
EP1372619B1 (de) Verfahren zur herstellung eines hochflexiblen transdermalen therapeutischen systems mit nikotin als wirkstoff
DE10012908B4 (de) Stabilisierte übersättigte transdermale therapeutische Matrixsysteme und Verfahren zu ihrer Herstellung
EP1220662B1 (de) Transdermales therapeutisches system mit einem gehalt an tulobuterol-hydrochlorid zur verabreichung des bronchodilatators tulobuterol über die haut
EP0689458B1 (de) Wirkstoffpflaster für die abgabe von estradiol an die haut
EP1007014A1 (de) Transdermales therapeutisches system zur abgabe von hormonen
EP1064939A2 (de) Transdermalsysteme zur Abgabe von 5-HT3-Rezeptor-Antagonisten und ihre Verwendung zur antiemetischen Behandlung
DE102004062614B4 (de) Transdermales therapeutisches System mit aktivierbarer Übersättigung und kontrollierter Permeationförderung sowie Verfahren zu dessen Herstellung
EP1171105B1 (de) Transdermales therapeutisches system mit einem stark wirksamen neuroleptikum
DE102007032468A1 (de) Transdermale Therapeutische Systeme, welche den Wirkstoff Anastrozol enthalten
DE60108870T2 (de) Transdermales Verabreichungssystem für die Behandlung von Harnwegserkrankungen
DE10025971B4 (de) Transdermales therapeutisches System in Plasterform mit verminderter Tendenz zur Wirkstoffkristallisation und seine Verwendung
WO2009095057A2 (de) Transdermales therapeutisches system mit harnstoff-komponente
DE112024000733T5 (de) Transdermales therapeutisches system zur transdermalen verabreichung von huperzin a

Legal Events

Date Code Title Description
121 Ep: the epo has been informed by wipo that ep was designated in this application
WWE Wipo information: entry into national phase

Ref document number: 2006806011

Country of ref document: EP

ENP Entry into the national phase

Ref document number: 2008535925

Country of ref document: JP

Kind code of ref document: A

WWE Wipo information: entry into national phase

Ref document number: 12083888

Country of ref document: US

WWP Wipo information: published in national office

Ref document number: 2006806011

Country of ref document: EP